Shootlab lanceert vandaag het interactieve VR-lesprogramma ‘Doe iets!’ tegen cyberpesten. Door de digitalisering van de samenleving is cyberpesten - pesten via sociale media - de afgelopen jaren toegenomen. Vooral onder jongeren is het een groot probleem. Om hen bewust te maken en handvatten te bieden om het cyberpesten tegen te gaan, ontwikkelde Shootlab in samenwerking met cybersecurity specialist Eviden het lesprogramma. Scholen in de regio Amsterdam kunnen dit vanaf vandaag, op de eerste dag van de Week tegen Pesten, gratis aanvragen.
“Cyberpesten lijkt ongrijpbaar. In iedere klas krijgen kinderen ermee te maken en speelt groepsdruk een grote rol. Van het buitensluiten uit app groepen tot het aanmaken van nepaccounts en het exposen van intieme foto’s. Leerlingen leren door de anti-pestlessen kritisch naar zichzelf te kijken, tegen cyberpesten in te gaan, hulp te krijgen of erover in gesprek te gaan,” aldus Rachelle Solomons-Kraal, orthopedagoog en adviseur bij het Advies- en Begeleidingscentrum voor het onderwijs (ABC) dat met advies heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het lesprogramma.
VR als middel om bewustwording te creëren
Het lesprogramma maakt invoelbaar hoe het is om gepest te worden en laat zien dat door toekijken zonder in te grijpen een jongere zelf een rol speelt tijdens het pesten. Met de VR-bril op wanen de leerlingen zich toeschouwers in een pestsituatie. Er is te zien dat een privé foto van een jongen wordt gedeeld en dat hij tijdens een potje voetbal wordt gepest. Tijdens het voetballen worden vernederende filmopnamen van hem gemaakt, die de pesters vervolgens van plan zijn te delen op internet. Door middel van opdrachten en rollenspellen in de aansluitende les worden leerlingen uitgedaagd om zich in te leven en worden handreikingen gedaan voor de vraag: wat zou jij doen?
Hoe het werkt
Middelbare scholen uit regio Amsterdam kunnen het lesprogramma gratis reserveren via deze link. Vanaf 2024 is het pakket ook landelijk beschikbaar. Het gaat om een volledig verzorgd lesprogramma dat bestaat uit twee lessen in twee opeenvolgende weken. De lessen worden op school gegeven door een gastdocent van het ABC.
Social Return
De ontwikkeling en uitvoering van het lesprogramma is mogelijk gemaakt en tot stand gekomen door Bureau Social Return van de Gemeente Amsterdam. In het kader van haar social returnbeleid vraagt de gemeente aan opdrachtnemers als Eviden iets sociaals terug te doen voor de stad. Een van de mogelijkheden waaruit opdrachtnemers kunnen kiezen is samenwerken met een sociale firma zoals Shootlab. Een andere mogelijkheid is een project opzetten dat een bijdrage levert aan een maatschappelijke opgave in Amsterdam. Met “Doe iets!’ slaan Eviden en Gemeente Amsterdam daarom twee vliegen in één klap.
Shootlab bedacht samen met Eviden het concept van de video, produceerde de video en is verantwoordelijk voor de project coördinatie. Het ABC heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van het lesprogramma en traint de gastdocenten die de lessen op de scholen geven.
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst