We wonen in het rivierengebied. Dat brengt risico’s met zich mee. Begin februari 1995 stonden de dijken in het rivierengebied op het punt van bezwijken. Twintig jaar laten nemen we een nieuwe generatie mee naar de gebeurtenissen in 1995. Dat doen we op een bijzondere manier, met beeld- en geluidsmateriaal uit die tijd en met ervarings- en verwerkingsopdrachten. Weet jij eigenlijk hoe hoog het water in de klas zou staan als de dijken zouden breken? Stel dat jij moet evacueren, wat neem je dan mee?
Niveau
Basisonderwijs groep 5 tot en met 8
Aansluiting kerndoelen
48: Kinderen leren over de maatregelen die in Nederland genomen worden/werden om bewoning van door water bedreigde gebieden mogelijk te maken.
Bijzonderheden
Deze les is ontwikkeld door een theatergroep uit Tricht in samenwerking met het Regionaal Archief Rivierenland en Waterschap Rivierenland. Vanaf januari 2015 is de theatervoorstelling ‘Het water komt’ te zien in verschillende theaters.
Duur activiteit: 1 à 1,5 uur
Binnen/buitenactiviteit: binnen
Periode: januari/februari 2015
Onderwerpen: dijken
Werkvorm: gastles
Begeleiding: rondleider(s) waterschap, eventueel met acteurs die de evacuatie van 1995 naspelen (in overleg).
Voorbereiding: lesbrief
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst