Ben je docent in het VO (onderbouw) en wil je jouw vwo’ers of gymnasten aan het denken zetten en wil je hun creativiteit aanboren met betrekking tot het onderwerp ‘De Romeinen’?
Of geef je les aan havo-onderbouw en wil je jouw leerlingen praktisch bezig laten zijn met het onderwerp Romeinen/archeologie?
Of geef je les aan een groep 8 in het bo en zoek je additioneel materiaal voor toekomsite vwo’ers en havisten?
Het kan allemaal met de katern ‘De Romeinse vrouw’ die behoort tot de serie ‘Laat de geschiedenis herleven’.
Je kunt deze katern inzetten als additioneel (verdiepings)materiaal naast een reguliere methode of als projectmateriaal. De leerlingen kunnen d.m.v. aanwezige symbolen in de katern en een duidelijk instructie zelfstandig aan de slag.
Aan de hand van krantenartikelen en foto’s gaan zij drie opdrachten doen: een plattegrond maken van de archeologische vondst en de omgeving, de gevonden voorwerpen inventariseren en als laatste een reconstructieverslag schrijven. Het is een inlevingsopdracht waarbij de leerlingen zich verplaatsen in het werk van een archeoloog. De opdrachten in de katern zijn afwisselend en sluiten aan bij de verschillende leerstijlen van leerlingen. De leerlingen die er al mee werkten waren positief over de opdrachten. De ene leerling genoot vooral van het maken van de plattegrond, anderen haalden juist weer energie uit het schrijven van het reconstructieverslag.
Wil je meer weten over de katern of wil je deze katern bestellen? Kijk dan op Lesmateriaal | Coachvoorjou voor meer informatie en een video.
Klik hier om meer te lezen over deze katern en hoe je ze eenvoudig kunt bestellen. Bekijk vooral de video waarin leerlingen hun bevindingen delen.
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst