Het internet en met name Google wordt steeds belangrijker in onze samenleving en vooral voor de jongere generaties. Tegelijkertijd is er bij de gemiddelde Google-gebruiker weinig kennis over de werkingen van Google. In dit artikel vertellen we enkele interessante feitjes over online marketing strategieën, waardoor jij en je leerlingen wellicht anders tegen Google aan zullen gaan kijken. Daardoor kun je er niet alleen bewustzijn over creëren bij jezelf of anderen, maar ook een informatieve les van maken of je leerlingen zelfs zelf een website laten bouwen of onderhouden om hier mee te experimenteren.
Allereerst, Google is de populairste zoekmachine ter wereld. Het staat op veel apparaten ook ingesteld als de vaste zoekmachine. Google kan op basis van de ingevoerde kennis die hij beschikt over alle websites bedrijven ranken. Zo komt een kleine bakker uit Purmerend die goed heeft geïnvesteerd in online marketing bijvoorbeeld hoger uit op Google dan een populaire keten bakkerij die niet tot weinig aan online marketing doet. Hoe doen bedrijven dit nou? Veel bedrijven maken gebruik van een online marketing bureau. Deze helpen bedrijven met het schrijven van sterke SEO-teksten, een snelle en strakke website en meer.
Wat is SEO? SEO staat voor Search Engine Optimalisation, oftewel zoekmachineoptimalisatie. Samengevat houdt dit in dat doordat de juiste termen worden genoemd op een of jouw website, deze website omhoog komt in de zoekresultaten wanneer mensen zoeken op bepaalde termen die jij ook op je website hebt staan. Gaat het om een lokaal bedrijf? Dan is het ook belangrijk dat de mogelijke diensten of producten in combinatie met de plaatsnaam of bereik voor deze diensten worden genoemd. Zo komt een bedrijf ook lokaal boven bij mensen, zeker bij mensen die op zoek zijn naar een snelle service. Mensen googelen bijvoorbeeld vaak product/dienst + plaatsnaam, bijvoorbeeld ‘fietsenmaker Rotterdam.’ De fietsenmakers met de sterkste online presentatie op deze twee zoekwoorden en algemene online presentatie voor Google komen dan naar boven.
Wat is belangrijk voor Google?
1. Een gebruiksvriendelijke website is key
Een website die goed gebouwd is, waar snelheid in zit en met bijvoorbeeld een goede zoekbalk of interne zoekmachine naar producten zijn heel belangrijk. Dit is niet alleen belangrijk voor Google, maar maakt natuurlijk ook dat klanten de website fijn vinden en niet op blijven steken. Kwaliteit gaat in alle gevallen boven kwantiteit.
2. De zoekwoorden moeten mooi verpakt zijn in kwalitatieve content
We spraken net al over SEO. Het is niet alleen belangrijk dat er veel zoekwoorden zijn verwerkt in de website en verschillende pagina’s maar dit moet er wel mooi en in volwaardige zinnen staan. Het heeft geen zin om 100 zoekoorden achter elkaar op een website te plaatsten. Niet alleen homepagina’s moeten daarom mooi opgemaakt en uitgelegd zijn, ook de verschillende pagina’s van een webshop hebben daarom vaak een regel of drie aan tekst, waarmee die pagina’s ook los soms hoog in de Google resultaten kunnen komen.
3. De kracht van afbeeldingen
Originele afbeeldingen worden hoog gewaardeerd door Google. Hierbij is het belangrijk dat de SEO zoektermen ook verwerkt zijn in de titel van de afbeelding. Dit is niet per té zichtbaar bij gewone bezoekers op een site, maar wel bij Google, waardoor deze sneller bovenaan kunt verschijnen.
4. Google Mijn Bedrijf
Mensen met een eigen bedrijf kunnen veel bereiken in Google door hun Google Mijn Bedrijf pagina te claimen, netjes op orde te maken en deze ook te updaten wanneer er sprake is van bijvoorbeeld wijzigingen in openingstijden. Zo ziet Google dat dit bedrijf te vertrouwen is en nog regelmatig opereert. Het achterlaten van recensies door klanten is hierbij ook een grote opsteker. Hoe uitgebreider, hoe beter, is hier het motto!
5. Plaats nieuwe content
Een website is nooit ‘af.’ Google ziet het wanneer er nieuwe content wordt geplaatst, de homepage wordt gewijzigd of als er afbeeldingen worden vervangen. Ook als er producten worden toegevoegd aan webshops valt Google dit op. Hierbij blijft het belangrijk om op de relevantie van de content in relatie tot de beoogde doelgroep te blijven bekijken.
Er zijn nog veel meer manieren om in te spelen op de waarderingsstrategieën van Google. Er wordt dan ook soms gesproken over ‘de geheimen van Google.’ Een gemiddeld online marketing bureau kent deze geheimen echter supergoed. Het is eigenlijk een koud kunstje.
Of je deze kennis nu toe wilt gaan passen voor de website van jouw school, jouw privé blog of ter uitbreiding van de kennis van jouw leerlingen, duik vooral eens in de strategieën van online marketing.
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst