Tegenwoordig worden jongeren online blootgesteld aan allerlei getallen en grafieken, waar helaas ook veel misleiding in schuilt. Dit maakt duidelijk dat kritisch denken een belangrijke 21e-eeuwse vaardigheid is, vooral op gebied van mediaconsumptie. Daarom hebben masterstudenten van de Universiteit Leiden vanuit de opleiding Wetenschapscommunicatie een lespakket ontwikkeld dat leerlingen leert (misleidende) statistieken met een kritische blik te bekijken.
Het pakket is ontworpen in samenwerking met Dr. Sanne Willems, universitair docent statistiek, en diverse leerkrachten. Het bestaat uit vier lessen die u los of gecombineerd kunt inzetten voor havo- en vwo-leerlingen uit de leerjaren 3 en 4. In de lessen maken leerlingen kennis met misleidende statistiek via relevante voorbeelden die aansluiten op hun belevingswereld en veel ruimte voor interactie. Voorbeelden van lessen zijn een rollenspel of het zelf creëren van misleidende statistieken.
Heeft u interesse in het lespakket? U kunt het gratis downloaden via KlasCement, Projectgroep Misleidende Statistieken. Daar vindt u ook een feedbackformulier, uw mening over het lespakket is zeer waardevol voor de doorontwikkeling!
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst