“Every single child did every single piece of homework, on time, she says. That‘s pretty
unusual. The real power of mobile is just that: If a student has to go to his little sister‘s soccer practice after school, he‘s not going to carry his books, he‘s not going to carry his homework. But he‘s certainly not going to watch his little sister play soccer, either, so he‘ll pull out his smartphone and get it done.” (uit: http://www.eschoolnews.com/wp-content/blogs.dir/2/files/2011/09/mobile_star.pdf)
Onze ‘internetgeneratie’ is opgegroeid met digitale producten als computers, internet en mobiele devices. Zij zijn gewend aan individualiteit en veel keuzevrijheid. Maar deze generatie is ook ongeduldig. Flexibel leren past veel beter dan het huidige onderwijssysteem bij de scholier van tegenwoordig. De oplossing? Het nieuwe leren!
Het nieuwe leren is het nieuwe werken op school. Het laat leerlngen tijd- en plaatsonafhankelijk werken. Het is open en gestuurd op resultaat. Het stimuleert het delen van kennis op allerlei gebied. En dat delen gebeurt niet alleen met (studie)vrienden maar ook met bijvoorbeeld leeftijdsgenoten over de grens.
Het nieuwe leren brengt flexibiliteit en geeft leerlingen bovendien meer zelfstandigheid en verantwoordelijkheid. Zonder dat de school controle verliest. Maar bovenal zorgt het nieuwe leren ervoor dat we onze kinderen de vrijheid geven om zich te (blijven) ontwikkelen. En daar wordt iedereen uiteindelijk beter van.
Hoe regel je dat nu in de praktijk, het nieuwe leren op school? Door bijvoorbeeld als school apparatuur beschikbaar te stellen aan de leerlingen en deze af te bakenen, precies zoals de school dat wil. Of je kiest voor BYOD; bring your own device.
De implementatie van het nieuwe leren lijkt vaak ingewikkelder dan het is. Wel is het belangrijk om met bepaalde zaken rekening te houden. Ook op het gebied van veiligheid. Een aantal voorbeelden: iPad, schoollaptop en eigen laptop.
iPad’s zijn makkelijk te beperken door systeembeheerders. Ze zijn niet gevoelig voor virussen en er worden honderden apps per dag ontwikkeld in verschillende categorieën, zoals educatie. De installatie van bestaande of nieuw te laten ontwikkelen apps is eenvoudig. Het onderhoud is zeer laag, buiten een reboot en firmware update. School laptops kunnen voor een aantrekkelijke prijs door ouders worden aangeschaft. De systeembeheerder kan op deze wijze toch nog enige invloed uitoefenen op de keuzes van hardware en software. De laptops kunnen bijvoorbeeld geleverd worden met een antivirus en beveiligingsoplossing, gekozen door de school. Verder is het belangrijk dat de school nadenkt over het beperken van de internettoegang op school. Dit kan gemakkelijk door het inzetten van een internet gateway filteroplossing. Deze wordt geplaatst tussen de internetverbinding en het interne schoolnetwerk, zodat er simpelweg niet kan worden gesurft en gezocht naar inhoud waar de school geen toegang toe geeft.
Zo’n internet gateway filteroplossing is ook belangrijk bij een ‘eigen’ laptop, een laptop die dus door de gezinnen zelf, onafhankelijk, is gekocht. Als dit gecombineerd wordt met een aanbieding voor beveiligingssoftware, bijvoorbeeld via een schoollicentie, dan ben je qua veiligheid al aardig op weg.
Smartphones
In Amerika wordt al uitgebreid geëxperimenteerd met smartphones op scholen. Leerlingen gebruiken deze voor huiswerk, agenda, roosters en algemene informatie. In Nederland zijn we nog niet zo ver. Maar goede online leerplatforms, die onderhouden en geoptimaliseerd worden voor mobiele toegang, zijn al een grote stap in de juiste richting. Smartphones zullen echter steeds vaker het doelwit worden van online bedreigingen. Maar geen paniek, ook hiervoor is een oplossing. Er zijn steeds meer producten op het gebied van mobiele internet security beschikbaar.
Er zijn dus genoeg mogelijkheden om dedigitalisering en het nieuwe leren door te voeren in de educatieve sector. Laat je niet afschrikken door een aantal technische factoren die in eerste instantie misschien best complex lijken. Want oplossingen, met de nieuwste technieken en software, zijn al reeds beschikbaar en zullen steeds verder uitgebreid worden.
De digitale wereld biedt kinderen zo veel (meer)mogelijkheden, vooral ook op educatief gebied. Het is belangrijk dat we onze kinderen stimuleren de nieuwste technologie optimaal te gebruiken; we hebben allemaal de taak om hen hierin vaardig maken. Op een veilige manier. Zodat de nieuwe generatie zich kan blijven ontplooien. Het is tijd voor het nieuwe leren.
Met gastlessen proberen wij kinderen bewust te maken van de mogelijkheden (zowel goed als slecht) op het internet. Vraag een gratis gastles aan via:
http://spicylemon.nl/#nonprofit$gastlessen.html
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst