Gisteren reikte het vmbo-panel van het Landelijk Atie Komitee Scholieren (LAKS) het onderzoek "Vraag het de vmbo'er" uit aan onderwijsminister Marja van Bijsterveldt.
Vmbo'ers geven in dit onderzoek aan dat ze hun eigen onderwijs niet uitdagend genoeg vinden. "De excellente vmbo-scholieren worden vaak vergeten, zij vervelen zich nu op school of willen naar het havo. Het vmbo-onderwijs moet veel uitdagender," aldus LAKS-voorzitter Steven de Jong. Ook blijkt uit het onderzoek dat de scholieren erg ontevreden zijn over het studiekeuzeproces.
In het kwalitatieve onderzoek dat het LAKS uitvoerde onder bijna 800 scholieren is gevraagd naar de mening van vmbo'ers zelf over zaken als veiligheid, lesinhoud en uitdaging. Maar liefst 70% van de scholieren gaf aan het vmbo makkelijk te vinden en het vmbo-diploma wordt daarnaast niet hoog gewaardeerd.
Het LAKS pleit voor meer praktijkgerichte uitdaging op het vmbo. Uiteindelijk moet ernaar gestreefd worden om ook op het vmbo de exameneisen te verhogen zodat het diploma daadwerkelijk meer waard wordt, hier is echter wel eerst een kwaliteitsimpuls voor nodig. Daarnaast moet het aantal onbevoegde docenten fors worden teruggedrongen. Momenteel geeft n op de drie vmbo-leraren zonder bevoegdheid les; dit is veel meer dan op havo en vwo.
In de derde en vierde klas zijn vmbo'ers steeds meer ontevreden over het studiekeuzeproces. "Dat het slecht zit met de loopbaanorintatie komt terug in de hoge uitvalcijfers op het mbo. Er valt in het keuzeproces nog veel winst te behalen," aldus De Jong. Decanen moeten dichter bij de scholier staan, en in plaats van studiekeuzetests moet er echt met de scholier gepraat worden. Zeker vmbo scholieren hebben behoefte aan goede begeleiding.
Het vmbo-panel, dat vandaag het rapport overhandigt aan de minister en met haar spreekt over de resultaten en de toekomst van het vmbo, bestaat uit actieve vmbo'ers die lid zijn van het LAKS. Dit panel heeft tot doel de betrokkenheid van vmbo'ers bij het LAKS te vergroten en de meningvorming van het LAKS over het vmbo-onderwijs te verbeteren.
Nationale Onderwijsgids
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst