6 november 2012Om opbrengstgericht werken te implementeren in het primair onderwijs is leiderschap van cruciaal belang. Dat blijkt uit de resultaten van het project Versterken kwaliteit bestuur en management, in de wandeling 'Opbrengstgericht leiderschap' genoemd. De opbrengsten van dit driejarige project staan centraal op de door de PO-Raad en de AVS georganiseerde conferentie (Be)sturend leiderschap. Deze conferentie, gehouden op 31 oktober 2012 in het NBC in Nieuwegein, is tegelijk de aftrap van het nieuwe project Sturen op onderwijskwaliteit. Ruim 400 schoolleiders, bestuurders en toezichthouders wonen de conferentie bij.
Teamsport
'Met elkaar leren en van elkaar leren, daar gaat het om', zegt Kete Kervezee, voorzitter van de PO-Raad in haar welkomstwoord. 'Mensen die verantwoordelijk zijn voor het leren van jongeren moeten laten zien dat ze zelf ook leren en dat belangrijk vinden. Onderwijs is teamsport: de leerkracht, de schoolleider, de bestuurder en de toezichthouder dragen allemaal hun steentje bij.'
Bestuur en schoolleider doen ertoe
Dagvoorzitter Coen Jutte gaat vervolgens in gesprek met Simone Walvisch, bestuurder van de PO-Raad, en Michiel Wigman, directeur van de Algemene Vereniging Schoolleiders (AVS). Ongeveer vijf jaar geleden ontstond bij de PO-Raad en de AVS het initiatief tot het project Versterken kwaliteit bestuur en management. 'Het bestuur doet ertoe,' zegt Simone Walvisch. 'Duidelijk sturen op onderwijskwaliteit betekent dat je iets kunt veranderen in de cultuur van een school.' Michiel Wigman denkt dat het succes van het project samenhangt met het lef van schoolleiders een eigen koers te varen. 'De titel van een van de workshops vandaag luidt: "Toon mij een goede school en ik toon u een goede schoolleider." Met die uitspraak zijn wij het allemaal eens.' Coen Jutte gooit de vraag de zaal in of je dit ook kunt uitbreiden naar 'Toon mij een goede groep scholen en ik toon u een goede bestuurder.' Daarover blijken de meningen verdeeld.
Trefwoorden:
Onderwijskwaliteit, Goed bestuur
Relevante links:Lees het volledige conferentieverslagNaar handouts van de workshops
Laat een reactie achter
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst