De PO-Raad volgt de ontwikkeling van zogenoemde iPad-scholen met grote belangstelling. Ze vindt het belangrijk dat scholen zoveel mogelijk gebruik maken van ICT. Onderwijs moet immers in ontwikkeling blijven en zoveel mogelijk aansluiten bij de leefwereld van de leerlingen. ICT draagt daaraan bij.

Dat zegt de PO-Raad in reactie op de opening van zeven Steve Jobsscholen (of iPadscholen) deze week in het land. Op deze scholen werken leerlingen vooral met een tablet in plaats van met boeken. Leraren geven amper klassikale lessen maar coachen leerlingen vooral. De lesstof kan zo zoveel mogelijk individueel op een kind worden afgestemd.
Onderwijskwaliteit

Het gebruik van ICT moet echter geen doel op zich zijn, vindt de PO-Raad. iPads en andere computers zouden vooral moeten worden ingezet om de kwaliteit van het onderwijs nog beter te maken en leerlingen goed te laten leren. Het gebruik van computers in het primair onderwijs vraagt om een goede afstemming met de ouders, maar kan de betrokkenheid van ouders ook ondersteunen.

De PO-Raad benadrukt dat ICT geen leraren kan vervangen. Ook moeten we alert blijven of er door een toenemend gebruik van ICT geen nieuwe ongelijkheid ontstaat tussen leerlingen die thuis veel toegang hebben tot ICT en hun leeftijdsgenoten die dat niet hebben.

De PO-Raad staat positief tegenover het ontwikkelen van nieuwe manieren om les te geven mits dat binnen de wettelijke kaders gebeurt.

VorigeDekker: ruimte voor Jobsscholen
VolgendeHet verhaal achter werkloosheidscijfers in het onderwijs
Reacties (1)
Gebruiker
Marianne
29-8-2013

"Ook moeten we alert blijven of er door een toenemend gebruik van ICT geen nieuwe ongelijkheid ontstaat tussen leerlingen die thuis veel toegang hebben tot ICT en hun leeftijdsgenoten die dat niet hebben." En gesteld dat dat wel zo is, wat dan? Stoppen en allemaal een stapje terug of als overheid faciliteren dat iedereen die toegankelijkheid heeft? Ik mag hopen op het laatste.

Laat een reactie achter