Wat is maakonderwijs?
Maakonderwijs is leren door te maken. Het stimuleert de creativiteit van leerlingen. Kritisch denken, probleemoplossend vermogen vergroten, digitaal geletterd worden, kortom 21ste eeuwse vaardigheden. Leerlingen worden op speelse wijze uitvinders. Ze worden ondernemend, hun nieuwsgierigheid wordt geprikkeld en ze kunnen de opgedane kennis uiteindelijk toepassen in de praktijk van later.
Die 21ste eeuwse vaardigheden zijn tegenwoordig wat de maatschappij van de mens vraagt. De digitale en technische wereld worden steeds belangrijker. Inzicht in de mogelijkheden van techniek, maar vooral ook het kunnen toepassen op verschillende manieren is het streven. Vanuit dit streven is maakonderwijs ontstaan.
Inmiddels hebben onderwijsdeskundigen van Kleinkunstig een hele reeks workshops en activiteiten voor scholen rondom maakonderwijs ontwikkeld. Leerlingen kunnen spelenderwijs en op een creatieve manier leren over techniek en de digitale wereld. Daarnaast wordt leerlingen de ruimte gegeven om te reflecteren en wordt daarmee het kritisch denken bevorderd. Bijvoorbeeld de workshop ‘Scrap met speelgoed’. Dit is een workshop waarin leerlingen oud speelgoed meenemen, uit elkaar halen en er zelf weer nieuw speelgoed van gaan maken.
De meest innovatieve workshops komen voorbij, zoals het maken van eigen mini-robots, het bouwen van een eigen duurzame stad of het ontwikkelen van interactieve wearables. In deze workshops passen leerlingen technieken toe als 3D printen, lasersnijden, programmeren en het gebruik van elektronica componenten. Ze worden verrijkt met allemaal technieken, die ze creatief leren in te zetten.
De toekomst
Maakonderwijs is een vorm van onderwijs die een hoge vlucht neemt. Zo is de petitie “Leren door te maken” vijf jaar geleden overhandigd aan onderwijsminister Jet Bussemaker. De initiators pleiten voor creativiteit en doe-het-zelf technologie in het onderwijs, onder andere via workshops voor school en via brede school activiteiten. “Maken maakt leerlingen creatief, kritisch, ondernemend en het stimuleert analytisch denken”. Dit waren onderwijsminister Jet Bussemaker haar woorden en Kleinkunstig sluit zich daar natuurlijk bij aan.
Voor Kleinkunstig is maakonderwijs dé manier waarop kunst, techniek en wetenschap samenkomen. De workshop Hololens voor middelbare scholen, waarbij leerlingen eigen holografische objecten ontwikkelen. Of de workshop Speellab voor basisscholen, waarbij kinderen hun eigen stad ontwikkelen met 3D printtechnieken en elektronica. Het zijn voorbeelden van inspirerende workshops voor school die kinderen en jongeren laten kennismaken met de techniek van de toekomst.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst