Scholen gaan steeds verder in het aantrekken van nieuwe leerlingen. Verschillende scholen bieden nieuwe leerlingen cadeaus wanneer zij zich bij hen inschrijven. Het gaat dan vaak om iets kleins als een agenda of schooltas. Maar er zijn ook scholen die nieuwe leerlingen een laptop of tablet aanbieden. Dit toont aan dat er tussen scholen een steeds fellere concurrentiestrijd gestreden wordt om nieuwe leerlingen aan te trekken. Hetzelfde geldt voor het aantrekken van nieuwe docenten. Zo zijn er verschillende scholen die nieuwe docenten woonruimte aanbieden in de buurt van de school. Vooral in steden als Amsterdam, waar de woningmarkt erg krap is, is dat een erg aantrekkelijk idee voor nieuwe docenten. Een ander zeer belangrijk onderdeel in het aantrekken van nieuwe leerlingen en docenten is de klanttevredenheid. In het geval van een school gaat het dan om de vraag hoe blij ouders zijn met de schoolkeuze die zij hebben gemaakt voor hun kind. Scholen kunnen deze klanttevredenheid op verschillende manieren verhogen. Het is daarom aan te raden enkele tips om klanttevredenheid te verhogen om te zetten in beleid.
Klanttevredenheid verhogen
De klanttevredenheid kan op verschillende manieren verhoogd worden. Denk daarbij aan inspraak voor ouders en oudere leerlingen, maar bijvoorbeeld ook aan de mogelijkheid tot tussenschoolse opvang. Hiermee worden ouders ontzorgt en dat resulteert in een hogere klanttevredenheid.
Het verhogen van de klanttevredenheid kan aardig wat tijd in beslag nemen, maar zal vrijwel altijd lijden tot een verhoogd aantal nieuwe inschrijvingen doordat ouders van nieuwe leerlingen op zoek gaan naar ervaringen met bepaalde scholen. Het verhogen van deze tevredenheid is daarom vooral aantrekkelijk voor scholen met een (dreigend) tekort aan leerlingen. Een school met wachtlijst zal weinig behoefte hebben om de klanttevredenheid te verhogen.
Vragen om feedback
Door ouders het gevoel te geven dat er naar hen wordt geluisterd, verhoogt u ook de klanttevredenheid. Dat kan bereikt worden door bijvoorbeeld om feedback te vragen en te vragen naar ideeën waarop bepaalde onderdelen verbeterd zouden kunnen worden. Alleen door het vragen naar feedback krijgen ouders al het idee dat er naar hen geluisterd wordt. Het is dan uiteraard ook handig om iets te doen met de feedback. Wanneer u tientallen malen om feedback vraagt en er vervolgens niets mee gebeurt, kan dat een verkeerd effect hebben. Door enkele malen per jaar om feedback te vragen en de uitkomsten daarvan daadwerkelijk te vertalen in nieuw beleid, zal zeker een positief effect hebben op de klanttevredenheid.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst