Vandaag gaat de campagne ‘Goed onderwijs: ik teken ervoor’ van Ouders van Nu van start om de acties in het onderwijs op 30 en 31 januari te steunen. Steeds meer ouders maken zich zorgen over de kwaliteit van het onderwijs in Nederland. De hoge werkdruk waarmee het onderwijzend personeel te maken heeft, heeft ook impact op het leven buiten het schoolplein.
Hilde Tholen, hoofdredacteur Ouders van Nu: “De problemen in het onderwijs raken allang niet meer alleen de scholen zelf. Steeds meer ouders in Nederland maken zich zorgen over de kwaliteit van het Nederlandse onderwijs. En terecht! Het tekort aan gekwalificeerd personeel groeit snel en de kwaliteit van ons basisonderwijs staat zwaar onder druk. Het is niet meer vanzelfsprekend dat onze kinderen elke dag goed onderwijs krijgen. Terwijl dat juist een van de sociale rechten van de Nederlandse samenleving is.”
Goed onderwijs: ik teken ervoor
De redactie roept ouders via oudersvannu.nl/onderwijspetitie op om een petitie te tekenen. Daarnaast kunnen ouders samen met hun kind een tekening van een handje maken en die opsturen naar de redactie. Op donderdagochtend 30 januari opent Ouders van Nu een pop-upklas bij de Tweede Kamer in Den Haag en worden de petitie en alle hand-tekeningen van de kinderen aangeboden aan het kabinet.
Even wat feiten
* In 2020 hebben 55.000 leerlingen in het primair onderwijs geen leraar voor de klas, dit loopt op naar bijna 100.000 leerlingen in 2025 en bijna 240.000 leerlingen in 2028.
* Structurele investeringen zijn nodig, zodat het onderwijs weer een aantrekkelijke sector wordt om in te werken.
* Als structurele investeringen uitblijven, krijgen onze kinderen straks les van onderwijzend personeel zonder opleiding, krijgen we vierdaagse schoolweken of moeten scholen sluiten.
* Het tekort heeft niet alleen impact op de kinderen, maar ook op ouders en werkgevers.
* Het lerarentekort treft vooral leerlingen die extra ondersteuning nodig hebben. Het wordt onmogelijk om alle leerlingen goed onderwijs te blijven bieden.
* De ongelijkheid tussen groepen leerlingen groeit. Het aantal particuliere scholen stijgt, meer scholen vragen een torenhoge ouderbijdrage en steeds vaker kiezen ouders voor betaalde bijles.
Wat ouders willen
Ouders van Nu zette zich eerder in voor maatschappelijke onderwerpen die ouders bezighouden. Zo bood het merk in 2016 ruim 41.000 handtekeningen aan de Tweede Kamer aan voor een uitbreiding van het partnerverlof na de geboorte en zette het merk zich in voor verruiming van de wet voor meervoudig ouderschap.
Over Ouders van Nu
Ouders van Nu is het oudste, grootste en bekendste mediamerk voor aanstaande en jonge ouders. Met een tijdschrift, website, app, zwanger- en babyboxen, een voordeelpas en het In de wolken Festival bereikt het merk maandelijks meer dan 2 miljoen ouders met informatie over opvoeding en ouderschap.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst