Het online lesgeven heeft een enorme vlucht genomen toen het opeens een noodzaak was geworden. Dat betekende een behoorlijke omschakeling, maar bracht ook veel nieuwe inzichten. In de meeste gevallen wordt erg positief gereageerd op de mogelijkheden die online lesgeven biedt. Sommigen zien het als een mooie aanvulling, anderen zelfs als een verbetering. Dat geldt zowel voor leerlingen als voor docenten. Leerlingen die snel van begrip zijn, blijken gebaat te zijn bij online leren, omdat het ze tijd bespaart. Voor leerlingen die wat meer begeleiding nodig hebben, blijkt er juist meer gelegenheid te zijn om die begeleiding te bieden. Een win-winsituatie dus. Maar kun je als docent verwachten dat een leerling altijd online is?
Het fysieke aspect
Leren op afstand is mooi, maar heeft ook zijn beperkingen. Het kan niet de bedoeling zijn dat een student de hele dag naar het beeldscherm van zijn laptop zit te turen. Daarom wordt er vaak voor gekozen om kortere lessen te geven dan de gebruikelijke vijftig of zestig minuten. Een les van een half uur is een prima uitgangspunt, daarna is het dan weer even tijd voor ontspanning. Even weg van het beeldscherm, zodat de ogen even rust kunnen krijgen. Kijken naar een beeldscherm is immers een intensievere bezigheid dan het volgen van een les in de klas.
De praktische kant
Onderwijs op afstand is mooi, maar de leerling moet dat onderwijs dan natuurlijk wel goed volgen. Hoe controleer je als docent of de leerling aan het opletten is? Het antwoord op die vraag is eigenlijk heel simpel. Stuur regelmatig een bericht naar de leerlingen en vraag ze om dat bericht te liken. Zo zie je direct of ze allemaal bij de les zijn. Een leerling moet bij voorkeur een plek hebben om zich te kunnen terugtrekken, zodat hij niet afgeleid wordt door wat er in de omgeving gebeurt. Op de studieplek hoeft niet specifiek een vaste internetaansluiting beschikbaar te zijn, want met de hedendaagse sim only abonnementen heb je overal de beschikking over snel en betrouwbaar internet.
Efficiënt werken
Het voordeel van online lessen geven is dat je instructiefilmpjes kunt maken, die je vervolgens met andere docenten kunt delen. Daardoor hou je als docent tijd over, die je weer kunt investeren in de individuele begeleiding van leerlingen die daar behoefte aan hebben. Op die manier levert het online lesgeven echt een meerwaarde op.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst