Oogproblemen herkennen bij leerlingen

Steeds meer kinderen hebben al op jonge leeftijd een bril nodig om veraf scherp te kunnen zien. Dit is een trend die de laatste jaren duidelijk merkbaar is. De reden waarom meer kinderen tegenwoordig bijziend worden dan in het verleden is dat veel kinderen langdurig kijken naar telefoonschermen, televisie, games of boeken. In tegenstelling tot kinderen vroeger, die vaker buitenspeelden en daarom veel meer afwisseling hadden in hun kijkafstand. Je blik langdurig fixeren op één punt, zoals je doet wanneer je naar een scherm staart, is niet goed voor je ogen en kan leiden tot bijziendheid.
Kinderen van nu raken steeds meer gewend aan korte-afstand-kijken. Dit zorgt ervoor dat hun ogen in de verkeerde vorm groeien. Wanneer ze ouder worden en hun ogen groeien, wordt deze verkeerde groei alleen maar versterkt. Het is dus in eerste instantie belangrijk om oogproblemen te voorkomen.

Mochten er toch problemen zijn ontstaan dan gebeurt dat vaak geleidelijk. Hierdoor duurt het vaak lang voordat een kind en de ouders erachter komen dat er iets aan de hand is. Als docent kun je hierin een belangrijke rol spelen door oogproblemen te herkennen bij leerlingen. In dit artikelen benoemen we een aantal dingen waaraan je oogproblemen bij leerlingen kunt herkennen.

Bord niet kunnen lezen
Het is een klassieker: ‘Oh help, ik kan het bord niet meer lezen op school! Het bord niet meer kunnen lezen is voor de meeste kinderen de aanleiding om hun ogen te laten testen. Maar veel jonge kinderen vinden het lastig om toe te geven dat ze niet meer zo goed kunnen zien. Dit kan voortkomen uit schaamte of angst om een bril te moeten dragen. Toch zul je als docent na een tijdje vanzelf merken dat een kind het niet goed kan zien.

Gefronste wenkbrauwen
Een ander signaal waaraan je kan merken dat een kind moeite heeft met zien in de verte is het fronsen van de wenkbrauwen. Hierbij knijpen ze ook met de ogen. Dit doen ze in een poging om toch scherp te stellen op een punt. Dit lukt vaak even, maar het is erg vermoeiend voor de ogen.

Afwijkende schrijfhouding
Niet alleen bij het lezen kun je oogproblemen herkennen. Ook wanneer een leerling aan het schrijven is kun je opmerkelijke dingen zien. Schrijft een kind bijna met zijn of haar neus op het papier, dan is dat een duidelijke aanwijzing dat het kind het schrift niet scherp kan zien.

Hoofdpijn
De laatste klacht die vaak voorkomt bij kinderen met slechte ogen is hoofdpijn. Het is erg vermoeiend voor de ogen om constant te moeten bijstellen en dit kan hoofdpijn veroorzaken. Deze klacht is wel minder eenduidig dan de andere, want hoofdpijn kan door allerlei factoren veroorzaakt worden. Hoofdpijn is vooral een teken van slechte ogen als het voorkomt in combinatie met eerder genoemde factoren.

Bespreek je vermoedens
Als je vermoedt dat een leerling uit je klas niet goed kan zien, bespreek dit dan eerst met de leerling zelf. Vraag of hij of zij het bord nog goed kan lezen. Je kunt de leerling tijdelijk een plekje vooraan in de klas geven, zodat de leerling kan kijken of het dan beter gaat. Laat de leerling zelf vertellen aan de ouders dat hij of zij eens langs een opticien moet gaan voor een oogmeting of spreek de ouders zelf aan.

Als blijkt dat het kind bijziend is, zal waarschijnlijk gekozen worden voor een bril. Maar contactlenzen, zoals daglenzen of maandlenzen, behoren voor oudere kinderen ook tot de mogelijkheden.

VorigeBijna een half miljard extra naar onderwijs
VolgendeLeerkrachten vinden openen basisscholen op 11 mei onverantwoord
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter