Ben je op zoek naar lesmateriaal voor bijvoorbeeld een ICT-les? Of wil je graag trainingen gaan geven? Google Ads is een niet te missen fenomeen in de online wereld. Het kan hoe dan ook nooit kwaad om hier het een en ander over bij te leren.
Wat is Google Ads?
Google Ads is het online advertentieprogramma van Google. Het stond voorheen te boeken als Google AdWords, maar kreeg in 2019 een nieuwe naam. Bedrijven kunnen zich hier online voor aanmelden via deze site. Een Google Ads-account aanmaken is met een paar drukken op de knop gebeurd, dus dat maakt het redelijk laagdrempelig.
Google Ads geeft bedrijven de mogelijkheid om op een bepaalde zoekterm te adverteren. Stel: je voert ‘stofzuiger’ in Google in. Je ziet dan bij de zoekresultaten bovenaan een aantal advertenties op het gebied van stofzuigers. De advertentie wordt dus alleen getoond aan mensen die specifiek naar dat woord zoeken. Het is daarmee een aanlokkelijke advertentiemogelijkheid voor bedrijven. Ze kunnen er namelijk vrijwel zeker van zijn dat diegene die de advertentie bekijkt interesse heeft in het soort product of dienst dat ze aanbieden. De adverteerder schrijft zelf de getoonde tekst, die uit drie korte zinnen bestaat.
Wat kost Google Ads?
De prijs voor zo’n advertentie is van verschillende factoren afhankelijk. Google Ads-campagnes bestaan uit verschillende opties en daarmee verschillende bijbehorende kosten. Er wordt in principe gewerkt met pay per click. Oftewel: het bedrijf betaalt elke keer dat er iemand klikt. Dit maakt het een resultaatgerichte methode. Hoeveel er precies per klik dient te worden betaald hangt af van hoe populair de zoekterm is. De prijs per klik kan behoorlijk uiteenlopen. Zo kosten sommige zoekwoorden €1 per klik, terwijl zoektermen waarbij veel concurrenten zijn wel €20 per klik kunnen kosten.
Daarnaast wordt de prijs onder andere bepaald door het gebied waarin je wilt adverteren en je eigen positie in de markt. Je kunt je voorstellen dat bepaalde zoektermen onder heel veel bedrijven gewild zijn. Maar wie er uiteindelijk bovenaan komt te staan, wordt niet alleen bepaald door wie er bereid is om de knip te trekken. Ook de kwaliteit van de adverteerder wordt meegewogen.
Als een bedrijf iets anders wil dan een klik, zijn er andere adverteermodellen beschikbaar. Bij kosten per engagement betaalt het bedrijf wanneer een vooraf bepaald engagement is behaald. Bezoekers moeten dan een bepaalde actie voltooien. Een ander model is kosten per vertoning. Hierbij betaalt het bedrijf op basis van het aantal weergaven van de advertentie. Kliks zijn daarbij niet nodig.
Kortom: er is geen eenduidig antwoord te geven op de vraag wat adverteren via Google Ads kost. Je kunt een budget per maand instellen, zodat je nooit meer betaalt dan je je kunt veroorloven. Zodra het budget is overschreven wordt je advertentie dan simpelweg niet meer vertoond. In principe kunnen dus ook ondernemers met een klein budget met Google Ads werken. Als er heel weinig geld in wordt gestoken, is natuurlijk wel de vraag hoe effectief het zal zijn.
Google Ads trainingen
Je kunt je kennis over Google Ads behoorlijk kunt opvijzelen door op het internet over het onderwerp te lezen. Maar door een Google Ads training te volgen kun je het pas echt onder de knie krijgen. Google Ads lijkt wellicht op het eerste gezicht geen moeilijke materie. Er zijn echter wel heel veel opties en dus is er veel wat je moet weten. Zoals Frankwatching zegt: “Google Ads is één van de meest complexe tools die de Amerikaanse internetreus aanbiedt en voor complexe tools bestaan nooit kant-en-klaaroplossingen.”
Nog een paar weetjes over Google Ads
Tot slot nog een paar algemene cijfers en weetjes over Google Ads:
• Maar liefst 97 procent van de totale omzet van Google komt van de advertenties van Google Ads.
• In 2019 bedroegen de advertentie-inkomsten van Google meer dan 116 miljard dollar.
• Naar verluidt verdient een bedrijf twee dollar voor elke dollar die zij in Google Ads steken. De investering wordt dus dubbel en dwars terugbetaald.
• Ongeveer 90 procent van de internetgebruikers ziet de advertenties van Google Ads.
• Er wordt gemiddeld 10 keer vaker op Google Ads-advertenties die aan de bovenaan kant staan geklikt als de advertenties aan de zijkant.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst