Een ongeluk zit in een klein hoekje en dat geldt helemaal voor het basis- en voortgezet onderwijs. Een scheikundige proef die uit de hand loopt, een oven die op hol slaat bij de handarbeidles of een kind wat uit het klimrek is gevallen; er zijn tal van voorbeelden te noemen waarbij er vanuit de school hulp geboden moet worden. Bedrijfshulpverlening houdt in dat er hulpverleners in het bedrijf (dus de school) aanwezig zijn die bij incidenten en calamiteiten er zorg voor dragen dat iedereen in veiligheid wordt gebracht. BHV in het onderwijs is al jaren een belangrijk thema. En met de juiste middelen kun je incidenten en dergelijke snel in goede banen leiden.
Hulpverleners opleiden
Wist je dat alle bedrijven – en dus ook scholen – in Nederland verplicht zijn om de bedrijfshulpverlening te regelen? Dit is opgenomen in de Arbowet. Naargelang de grootte van de school en de mogelijke risico’s die je als personeel en leerlingen zou kunnen lopen, wijs je één of meerdere BHV’ers aan die bij incidenten in actie komen. Iedereen kan BHV’er zijn, ook de schooldirecteur. Het is aan te raden om altijd meerdere bedrijfshulpverleners aan te wijzen, voor als er een keer zieken zijn of men om welke reden dan ook afwezig is. Voor scholen is het aan te raden dat alle docenten een BHV cursus doen. Zij staan immers voor de klas en kunnen meteen in actie komen. Het is bij meerdere BHV’ers aan te raden een hoofd BHV aan te wijzen die bij incidenten de coördinatie op zich neemt.
Plan opstellen
Samen maken de BHV’ers met de eigenaar van de school een BHV plan. Dit plan omvat alle scenario’s waar je als school mee te maken kan krijgen, plus het op te volgen protocol in een dergelijke situatie. De vluchtroutes staan erin (en hangen door de school) en je neemt er natuurlijk telefoonnummers in op van externe hulpverlening, zoals politie, brandweer, ambulance, ziekenhuis of huisartsenpost bij de school in de buurt. Iedereen in het bedrijf, ook niet hulpverleners, moeten op de hoogte zijn van het BHV noodplan. Zorg dus dat alles zo duidelijk mogelijk is uitgeschreven en dat iedereen geregeld de plannen leest. Zet daarom een map met het plan op een gezamenlijke plek neer, zoals de lerarenkamer.
Hulpmiddelen voor BHV’ers
Om tijdens een incident goed met elkaar te kunnen communiceren heb je verschillende hulpmiddelen nodig. Voor de zichtbaarheid draag je een speciaal, reflecterend hesje, bijvoorbeeld in geel of oranje, met de tekst BHV op de rug. Omdat mobiele telefoons het tijdens een incident niet kunnen doen, doordat bijvoorbeeld het netwerk wordt verstoord, kun je bijvoorbeeld BHV portofoons gebruiken. Deze werken op een eigen frequentie en maken het gemakkelijker om met elkaar rondom en in de school contact te houden. Tijdens een BHV cursus komen deze en andere hulpmiddelen altijd aan bod. Heb je ze nog nooit gebruikt, dan is het goed om daar met elkaar – bijvoorbeeld door een training – mee te oefenen. Maar dat geldt eigenlijk voor ieder onderdeel van het plan.
BHV en het onderwijs
Bedrijfshulpverlening kan met verschillende zaken te maken hebben. De risico’s op het ontstaan van een incident in het onderwijs kunnen uiteenlopend zijn, afhankelijk van het soort onderwijs (regulier of aangepast), de grootte van de school en natuurlijk de vakken die er worden gegeven. Zo kan het risico op brand groter zijn met een werkend scheikunde lab, oven in het handarbeidlokaal en natuurlijk de keukentjes van verzorging. Brand kan ook uitbreken doordat je kaarsen brandt rondom de feestdagen of gewoon door kortsluiting in de kopieermachine. Daarnaast kan er reden zijn tot wateroverlast door verstopte toiletten of een kraan die is open blijven staan. Ongelukken op het schoolplein door klimmen, klauteren, touwtje springen, rennen en voetballen kunnen op school altijd voorkomen. Naast BHV is het opleiden van EHBO’ers ook geen overbodige luxe.
Blijf rustig
Omdat je met kinderen en jongeren werkt, is het belangrijk dat je rust en kalmte uitstraalt tijdens een incident. Ze vertrouwen immers op jou om ze – bijvoorbeeld bij brand – veilig naar buiten te brengen. Het is aan te raden om eens een lesplan over veiligheid op school uit te voeren. Doe eens een brandoefening met de kinderen, gewoon om zo met elkaar de vluchtroutes te leren kennen. Want BHV begint niet bij het uitbreken van een incident, maar juist bij het voorkomen en erop voorbereid zijn. Regel daarom op tijd de BHV binnen je school en start met het vinden van een goede cursus en aanschaffen van hulpmiddelen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst