Crypto is niet een heel nieuw begrip meer. De meeste leerlingen en studenten hebben wel een idee wat crypto is, maar de komen bij het formuleren van een antwoord op deze vraag niet verder dan een antwoord als ‘Bitcoin’ of ‘digitaal geld’. BTC kopen kunnen de meeste leerlingen en studenten ook nog wel. Vooral de techniek waarop crypto gebaseerd is (blockchain technologie), blijft erg onderbelicht in de focus op crypto. Het idee achter crypto en de werking van blockchain technologie zijn onderwerpen die in de klas niet heel snel behandeld worden, vooral omdat de kennis daartoe vaak ontbreekt bij docenten. Toch zijn deze onderwerpen erg interessant om in de klas te behandelen. Op het moment is het vooral zo dat de interesse in crypto onder jongeren erg groot is, maar de kennis vaak tekort schiet.
De werking van crypto
Crypto werkt op basis van de zogenaamde blockchain technologie. Dat is een technologie waarbij na een bepaald aantal gegevens of na een bepaalde tijd, telkens een blok wordt afgesloten en vervolgens een nieuw ‘blok’ aangemaakt wordt waar dan weer nieuwe gegevens aan worden toegevoegd. Omdat alle blokken met elkaar verbonden zijn middels een lange hash, is het bijna onmogelijk een voorafgaand blok te manipuleren zonder dat hierdoor de volgende blokken gewijzigd worden. Een ongeautoriseerde wijziging is daardoor in principe praktisch onmogelijk, wat het hacken van blockchain technologie ook bijna onmogelijk maakt. Deze techniek hoeft niet perse ingezet te worden voor een cryptocurrency en transacties, maar kan bijvoorbeeld ook ingezet worden voor het aanbieden van contracten en vele andere toepassingen.
Waarom is een kennismaking met crypto handig?
Een kennismaking met crypto is handig en leerzaam omdat kan ingegaan worden op zowel de techniek erachter (blockchain technologie) als het gebruik van cryptocurrency en de voordelen en nadelen die deze bieden. Daardoor kan een kennismaking net crypto geïntroduceerd worden bij verschillende vakken. Zo kan een docent de focus leggen op cryptocurrencies en de kansen en gevaren die deze bieden bij het vak Economie. Het kopen van Dogecoin was bijvoorbeeld een goed idee in de tijd dat de munt gehyped werd door Elon Musk, maar zakte daarna al snel weer weg. Verder kan een ander de focus verschuiven naar het technische gedeelte tijdens bijvoorbeeld het vak Informatica.
Omdat de techniek achter crypto, de blockchain technologie, nog steeds veelbelovend is en er nog geregeld nieuwe toepassingen worden ontdekt, is het voor leerlingen en studenten ook om deze reden belangrijk het één en ander af te weten van de techniek. De kans is aannemelijk dat jongeren in een later stadium ooit te maken krijgen met deze techniek.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst