De staat van het onderwijs is zorgelijk. Uit jaarverslagen van de onderwijsinspectie rolt steeds dezelfde conclusie: onderwijsprestaties dalen, kansenongelijkheid wordt groter, het lerarentekort neemt toe evenals het aantal leraren die overspannen thuiszitten. Bovendien blijkt de werksfeer in de klassen nergens ter wereld zo lamlendig als in Nederland. Hoe redden we het onderwijs?
Met deze prangende vraag gaan wetenschappers, onderwijzers, de vertegenwoordiger van schoolbesturen en de onderwijsinspectie het debat aan op dinsdag 30 mei om 20.00 uur in de Balie. Wat gaat er mis in het onderwijs? Voelen schoolbesturen de urgentie van het probleem? En wat kunnen we eraan doen om deze zorgwekkende trend te keren?
Het debat is georganiseerd in samenwerking met het Red Team Onderwijs en het Nederlands Mathematisch Instituut. Volgens hen moet het onderwijs zich meer focussen op de ontwikkeling van basiskennis en basisvaardigheden, door beter opgeleide docenten.
Sprekers
De sprekers die hierover in debat gaan zijn: Anna Bosman (hoogleraar pedagogiek en lerarenopleider), Jan Bransen (directeur Radboud Teaching and Learning Centre), Sezgin Cihangir (directeur Nederlands Mathematisch Instituut) , Henk Hagoort (voorzitter VO-Raad), Ton van Haperen (docent en lerarenopleider), Edith Hooge (voorzitter Onderwijsraad), Paul Kirschner (emeritus-hoogleraar onderwijspsychologie), Jaap Scheerens (emeritus-hoogleraar onderwijsorganisatie en -management) en Ria Westendorp (directeur primair onderwijs onderwijsinspectie).
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst