Discussies over nieuwe kerndoelen op de Dag van het Literatuuronderwijs 2024

Vandaag verzamelden 700 leraren Nederlands, bibliothecarissen en andere onderwijsprofessionals zich in de Doelen in Rotterdam voor de Dag van het Literatuuronderwijs. Onder het thema (Lees)plezier in de praktijk gingen zij in gesprek over manieren om het leesplezier in hun klas te vergroten.

Het symposium opent met een thema dat tot verhitte discussie heeft geleid in zowel 2021 als afgelopen mei tijdens de eindexamens: pulp (NOS). Kluun en Michelle van Dijk vertegenwoordigen de twee kanten van het spectrum. Kluun pleit voor leesonderwijs dat draait om plezier. Hij maakt de vergelijking met eten: niet iedereen vindt escargots lekker. "Als wij ze verplichten lezen leuk te vinden, dan jagen we jongeren het boek uit. Lezen en taal moeten weer leuk worden! (...) Je kunt in Nederland heel gelukkig worden als je niet van escargots houdt."

Van Dijk stelt dat het juist elitair is om jongeren de toegang tot literatuur te ontzeggen door niets van ze te eisen: "Als de leraar denkt vanuit de leerling, dan leest deze later meer en zwaardere literatuur. Een heel simpele tip hiervoor is om integraal voor te lezen in de les."

Nieuwe conceptkerndoelen

Na de opening volgen 33 lezingen en workshops met aandacht voor de actualiteit. Zo zijn medio oktober 2024 de nieuwe conceptkerndoelen voor Nederlands gepubliceerd en die zijn momenteel hét onderwerp van gesprek in de onderwijswereld. Naast de lezing over de rol van literatuur in de nieuwe kerndoelen door curriculumontwikkelaar Joanneke Prenger hierover, is in alle gesprekken aandacht voor dit onderwerp. Prenger haakte in op de tegenstrijdige term 'definitieve conceptkerndoelen' en de gedachte achter de kerndoelen: "Docenten willen niet per se dat leerlingen vragen over een tekst goed kunnen beantwoorden, maar dat ze bijvoorbeeld een sollicitatiebrief kunnen schrijven, dat ze zich kunnen redden."

Ook in het mbo meer aandacht voor lezen

De Dag van het Literatuuronderwijs, dat sinds 1992 bestaat, biedt voor het eerst een speciaal programma gericht op de mbo-praktijk. De mbo-docenten, met name van de vakken Nederlands en Burgerschap, volgen een exclusieve route. Zo geeft David Roelofs de interactieve workshop Lezen voor je vak: boeken bij beroepen. Irene Tegelaar deelt tips and tricks om het vak Burgerschap leven in te blazen door aan de hand van boeken maatschappelijke vraagstukken bespreekbaar te maken. Tot slot neemt spoken word-artiest Elten Kiene de deelnemers mee in de wereld van taal en expressie.

VorigeHoe Astrid Buijs in het onderwijs terecht kwam, en daar het verschil maakt
VolgendeWaarom het combineren van lesgeven en freelancen een slimme zet is
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter