Coaching wordt steeds vaker toegepast in het dagelijks leven. Wat veel mensen niet beseffen is dat een coachopleiding voor iedereen bestemd is. Ongeacht je opleiding, werkplek of privéleven. Ook in het onderwijs kunnen de vaardigheden en technieken die tijdens een dergelijke opleiding worden opgedaan zeer waardevol zijn. Maar wat houdt coaching dan precies in? En waarom kan het juist voor docenten, studieloopbaanbegeleiders en zelfs de directie goed zijn om een coachopleiding te volgen? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten.
Wat is coaching precies?
Maar wat wordt er bedoeld met coaching?
Laten we allereerst voorop stellen dat coaching en lesgeven twee compleet verschillende dingen zijn. Elke docent moet kunnen lesgeven, maar zeker niet iedere docent weet hoe hij of zij moet coachen.
Toch hebben coaching en lesgeven wel een aantal dingen met elkaar gemeen. Het doel van coaching is namelijk kijken naar het individu en middels slimme technieken ontdekken hoe je hem of haar kunt helpen om het beste uit zichzelf te halen. Uiteindelijk is dit ook wat je probeert te bereiken als docent. Je wilt het beste uit je studenten halen. Hoe dit eruit komt te zien, is uiteindelijk per leerling verschillend. Misschien betekent dit voor de ene student bijvoorbeeld wel dat hij of zij eindelijk de moed krijgt om voor de klas te gaan staan, terwijl dit bij de ander is dat ze een voldoende weten te behalen.
Toch is de wijze waarop dit gebeurt wel anders. Zo zien we vaak dat docenten proberen om oplossingen te bieden, zodat studenten hun taak op een andere manier weten af te ronden. Of hoe zij aan een stagair vertellen op welke manier ze moeten lesgeven. Dit valt niet onder coaching. Bij coaching laat je je eigen rol als vakspecialist los. Je geeft dus geen directie, maar helpt de ander aan meer zelfvertrouwen. Je geeft geen oplossingen of tips & tricks, maar ondersteunt in het groeiproces.
Dit is voor docenten best lastig. Het moeten loslaten van de intentie om aanwijzingen te geven en tips en tricks aan te bieden voor het oplossen van problemen. Dit is immers je werk. Toch kan dit heel waardevol zijn.
Voordelen van coaching in het onderwijs
Maar waarom zou er meer aandacht moeten zijn voor coaching in het onderwijs?
Je leert leerlingen in hun eigen kracht te gaan staan. Door te onderwijzen zorg je er soms juist voor dat ze minder goed weten te reflecteren. Eigenlijk is dat ook niet meer dan logisch. Denk maar eens goed aan hoe kinderen de eerste jaren van hun leven leren. Dit doen ze door zelf dingen te ontdekken. Door te vallen en weer op te staan. Door te kijken naar anderen en dingen over te nemen. Deze manier van leren verdwijnt meestal zodra kinderen naar school gaan. Door te coachen in plaats van constant enkel de docentenrol op je te nemen, stimuleer je zelfsturend leren weer.
Coachend lesgeven kan er ook toe leiden dat kinderen meer eigen verantwoordelijkheid op zich nemen. Ze worden niet constant aangestuurd, maar aangemoedigd om zelf aan de slag te gaan. Ze mogen fouten maken. Ze mogen kritisch naar zichzelf kijken. En dat allemaal in een veilige omgeving. Dit zijn waardevolle lessen waar de student zijn of haar hele leven iets aan heeft.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst