In de marketingwereld heb je eens in de zoveel tijd wat nieuwe termen die voorbij komen. Sommigen zijn een trendy hype die marketeers gebruiken om nieuwe klanten te enthousiasmeren, terwijl anderen een symbool zijn van een nieuw marketing tijdperk waar we op het punt staan iets nieuws te leren. Een van deze termen is data driven marketing. In deze blog leer je over data driven marketing, de voor- en nadelen en hoe je zelf goed wordt in dit type marketing.
De basis
In de eerste plaats is het van groot belang om te beseffen wat data drive marketing precies is. Doordat er steeds meer bedrijven zijn die informatie opslaan met behulp van pixels en cookies, is het ineens mogelijk geworden om via bepaalde data informatie te winnen die op het gebied van marketing ontzettend waardevol is. Vervolgens worden marketing beslissingen genomen op basis van de data die beschikbaar is, met name door marketeers die tot growth hacking zijn overgegaan. Deze ontwikkeling heet dus data driven marketing.
De voordelen van data driven marketing
Je kunt snel beslissingen nemen
Snel kunnen schakelen is goud waard, en dat is precies waar data driven marketing uitblinkt. Stel je voor, je hebt toegang tot real-time data die je vertelt wat je klanten willen, hoe ze zich gedragen en wat ze van je merk verwachten. Dat klinkt toch als muziek in de oren?
Door deze snelle input kun je jouw marketingstrategie meteen aanpassen. Geen giswerk meer, maar beslissingen gebaseerd op harde cijfers. Dit zorgt niet alleen voor een efficiëntere marketingaanpak, maar verhoogt ook de kans op succes.
Een verbeterde ROI
Een grotere focus op data driven marketing betekent niet alleen dat je sneller kunt handelen, maar ook dat je je doelgroep veel beter begrijpt en daar op in kunt spelen. Dit leidt onvermijdelijk tot een verbeterde Return on Investment (ROI). Hoe? Door de inzichten die je uit je data haalt, kun je jouw marketingbudget veel gerichter inzetten. Je weet immers precies wat werkt en wat niet.
Meer inzicht in wat klanten willen
Verder is het een groot voordeel dat je extra inzicht hebt in wat klanten willen. Dit is de droom van elke marketeer! Door middel van data driven marketing kun je bijvoorbeeld zien wat voor producten mensen met een vergelijkbaar klantenprofiel hebben gekocht.
Mijn ervaring is dat dit met name handig is in situaties als retargeting. Daarnaast heb je meer info die je in een SWOT-analyse kunt toepassen. Dit scheelt je veel geld doordat je minder budget hoeft te besteden aan een conversie. Andere interessante inzichten die je kunt opdoen aan de hand van data driven marketing zijn:
● Demografische gegevens
● Klant gedrag
● Trends en seizoensinvloeden
● Feedback en klanttevredenheid
De mogelijkheid tot gepersonaliseerde campagnes
Data driven marketing opent de deuren naar een wereld van gepersonaliseerde campagnes. Door de bergen data die we verzamelen, kunnen we onze boodschap zo aanpassen dat het voelt alsof we specifiek tegen een bepaald persoon praten. Dit maakt elke communicatie niet alleen relevanter, maar ook waardevoller. Stel je voor dat je enkel aanbiedingen krijgt voor de dingen die je echt interessant vindt - dat is de kracht van gepersonaliseerde marketing!
De nadelen van data driven marketing
Afhankelijkheid van privacywetgeving
Een van de grootste uitdagingen van data driven marketing ligt in de balans vinden met privacywetgeving. In een wereld waar de aandacht voor data privacy steeds groter wordt, is het belangrijk om als marketeer voorzichtig te navigeren binnen de kaders van wat mag en niet mag. Ja, dit voorkomt boetes, maar nog belangrijker; het is ook ethisch om de macht van data driven marketing te misbruiken tegenover klanten.
Een gebrek aan emotionele connectie
In deze wereld van cijfers en datasets vergeten we soms de kracht van een persoonlijke touch. Bij data driven marketing is er een dunne lijn tussen het efficiënt inzetten van data en het verliezen van die warme, menselijke connectie die ons allemaal bindt. Houd dit daarom actief in je achterhoofd doordat je een gezonde balans houdt tussen het toepassen van data en kijken naar hoe je een emotioneel gezonde connectie tussen product en bedrijf kunt bevorderen.
Hoe je zelf goed wordt in dit type marketing
Nu je zowel de voordelen als nadelen kent van data driven marketing, rest de vraag; hoe word je hierin goed? Je hebt verschillende manieren om dit succesvol op te pakken. Mijn ervaring leert dat een combinatie van verschillende methodes het beste werkt, waaronder:
● Het volgen van cursussen en trainingen
● Het leren vanuit praktijkervaring
● Samenwerken met experts
Begin hierbij eerst met een cursus of training. Wanneer je vervolgens genoeg theoretische kennis hebt, wordt het tijd om in samenspraak met een expert te bespreken wat je vervolgstappen zijn. Gebruik hiervoor eerdere casussen. Vervolgens ga je aan de slag met echte klanten om zo snel mogelijk waardevolle lessen te leren. Door de combinatie van theorie en praktijkervaring zul je al snel een data driven marketing expert worden!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst