‘Het grote aantal studenten dat ik zie vastlopen en uitvallen tijdens hun opleiding baart me grote zorgen,’ zegt Raimke Groothuizen, docent en auteur van Sprookjesboek voor studenten – die niet in sprookjes geloven dat op 20 juni in de boekhandels ligt. Een boek vol hoopvolle en persoonlijke verhalen waaraan twintig studenten belangeloos een aandeel leverden om zo andere studenten te steunen en inspireren.
Zelfs de meest gemotiveerde studenten kunnen vastlopen. In onze individualistische maatschappij ben je verantwoordelijk voor je eigen succesverhaal. Maar wat als je faalt? Ligt dat dan altijd aan jou?
Veel studenten schamen zich als het (even) niet goed gaat en durven dit niet te delen. Dat resulteert vaak in een eenzame worsteling binnen het onderwijssysteem, met uitval als mogelijk gevolg.
Studie-uitval en prestatiedruk
Uit onderzoek blijkt dat maar 51,5% van de hbo-studenten binnen vijf jaar een diploma haalt.* Studie-uitval is een maatschappelijk probleem. Ondanks dit verontrustende percentage werd vorige week de langstudeerboete geherintroduceerd in het hoofdlijnenakkoord van de formerende partijen. Drieduizend euro extra collegegeld als een student meer dan een jaar studievertraging oploopt. En dat in de wetenschap dat meer dan de helft van de studenten op dit moment al (ernstige) prestatiedruk ervaart. Onnodig te zeggen/Het ligt in de lijn der verwachting dat het herinvoeren van de langstudeerboete vooral tot nog meer stress zal leiden. En waarschijnlijk nog meer uitval.
Studerende sprookjesfiguren
Gezien de zorgelijke cijfers over studentenwelzijn, vindt Raimke het belangrijk om ook een positief geluid te laten horen. ‘Ik gun studenten het perspectief dat het goed kan komen.’
In de twaalf verhalen in het boek lopen studerende sprookjesfiguren om verschillende redenen vast in het onderwijssysteem. Toch weten alle sprookjesfiguren – met een beetje hulp – obstakels te overwinnen. Na ieder sprookje volgt een persoonlijk verhaal van een échte student. Onderwerpen die aan bod komen zijn: mentale gezondheid, keuzestress, prestatiedruk, discriminatie, sociale veiligheid en diversiteit en inclusie.
De docent die ze zelf had willen hebben
Met het boek hoopt Raimke het taboe op vastlopen in een studie te doorbreken en vastgelopen studenten weer op weg te helpen. Zelf liep zij als student ook vast. Een eenzame periode waarin ze niet wist welke hulp voor handen was. Die ervaring werd haar motivatie om het onderwijs in te gaan en de docent te worden die zijzelf gemist had: iemand die voor studenten opkomt. En daarom bevat het laatste deel van het boek praktische hulpbronnen voor studenten die er alleen niet uitkomen.
Over de auteur
Raimke Groothuizen heeft als missie om studenten naast een diploma ook met een flinke portie (zelf)vertrouwen de wereld in te sturen. Met meer dan tien jaar onderwijservaring als docent op hbo- en mbo-niveau, is ze op dit moment werkzaam bij de opleiding Communicatie van Avans Hogeschool.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst