
Je bent midden in een uitleg en daar gaat weer een telefoon af. Of je ziet leerlingen stiekem onder tafel scrollen tijdens je zorgvuldig voorbereide les. Smartphones zijn soms best handig, maar in de klas zijn ze erg slecht voor de concentratie. Toch hoeft het niet zo te zijn dat jij en je smartphone-verslaafde leerlingen lijnrecht tegenover elkaar staan. Met deze tips maak je de digitale afleiding in je les een stuk minder storend.
Gebruik de lockers
De allermakkelijkste oplossing is om de telefoons op te ruimen. Dit kan door middel van een bak waar alle telefoons aan het begin van de les in moeten, maar het kan nog makkelijker! Het enige wat de school ervoor nodig heeft, is een school locker van Locker.shop. Hier kunnen leerlingen hun telefoon aan het begin van de dag in leggen, zodat ze ongestoord de lessen kunnen volgen. Want door de telefoons fysiek weg te halen van de leerlingen, verdwijnt ook de verleiding om er stiekem op te kijken. Het werkt vaak verrassend goed, vooral als je het consequent toepast vanaf de eerste les. Leerlingen wennen er snel aan en vinden het vaak zelfs prettig om even "offline" te zijn.
Van afleiding naar iets nuttigs
Als je het niet kunt verslaan, omarm het dan. Plan momenten in je les waarin smartphones juist een rol spelen. Laat leerlingen bijvoorbeeld een quiz doen via Kahoot, informatie opzoeken voor een opdracht, of laat ze een foto maken van het bord in plaats van alles over te schrijven. Door telefoongebruik in te plannen, maak je het een waardevol onderdeel van je les in plaats van een storende factor. Bovendien zijn leerlingen minder geneigd stiekem op hun telefoon te kijken als ze weten dat ze het apparaat later nog mogen gebruiken.
Heldere regels en een consequente aanpak
Duidelijkheid werkt. Maak aan het begin van het schooljaar heldere afspraken over telefoongebruik in jouw lessen. Leg uit waarom je deze regels stelt en wat de gevolgen zijn als leerlingen zich er niet aan houden. Het werkt vaak goed om deze afspraken samen met de klas op te stellen, zo creëer je betrokkenheid. Wees vervolgens consequent in het handhaven van deze regels, want niets ondermijnt je autoriteit sneller dan regels die de ene dag wel en de andere dag niet gelden.
Geef zelf het goede voorbeeld
Niets is zo krachtig als voorbeeldgedrag. Als jij zelf tijdens de les op je telefoon kijkt, geef je leerlingen een vrijbrief om hetzelfde te doen. Zet daarom je eigen telefoon op stil en laat hem in je tas of la tijdens de les. Het maakt je verhaal over telefoongebruik ook een stuk geloofwaardiger.
Aandacht voor telefoonverslaafden
Tot slot, sommige leerlingen hebben echt moeite om hun telefoon los te laten. Neem even de tijd om met deze leerlingen apart te praten. Niet boos of veroordelend, maar vanuit oprechte interesse. Vraag waarom ze zo vaak op hun telefoon kijken en wat ze missen als ze dat niet kunnen doen. Soms zit er meer achter dan alleen afleiding en kan een kort gesprek wonderen doen. Door begrip te tonen help je deze leerlingen om stap voor stap minder afhankelijk te worden van hun digitale verlenging.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst