Computers in de gymnastiekles: het is een combinatie die niet zo voor de hand ligt. Maar dat ze heel veel nieuwe mogelijkheden bieden, daarvan ben ik overtuigd na het lezen van het boek 'Using technology in physical education', van 'P.E. Geek' (oftewel Jarrod Robinson, een gymnastiekdocent in Victoria, Australië).
In dit boek, dat je voor een bedrag van 2,38 kunt downloaden via de webshop Lulu, kan je lezen op welke manieren deze docent in zijn lessen gebruik maakt van videogames, zoals Dance Dance Revolution en How Fit are Wii? Zet zo'n apparaat eens neer op school en laat leerlingen zelf wedstrijden uitschrijven. Dat leidt tot meer activiteit en leerlingen leren direct hoe ze competities moeten organiseren.
Een heel bijzonder toepassing van de Wii vond ik de tip om de Wii-mote te gebruiken als apparaat om bewegingen en krachten te meten. Door de Wii-mote in een bal te doen en die via bluetooth te verbinden met de computer, kan je de bewegingen van de bal vastleggen en ze later gebruiken. Voor de gymnastiekles (hoe hard kan je een bal gooien), maar bijvoorbeeld ook voor de natuurkundeles (welke krachten worden uitgeoefend op een bal als je die omhoog gooit?). Hieronder een video van dit project; in het weblog van P.E. Geek lees je er meer over.
Mobieltjes zet P.E. Geek o.a. in als stopwatch, als mp3-spelers om instructies vast te leggen zodat ze die later kunnen afspelen als hijzelf niet in de buurt is om uitleg te geven. De mobieltjes worden ook ingezet om SMS'jes te sturen naar leerlingen om ze ook buiten schooltijd te stimuleren aan lichaamsbeweging te doen en om op afstand opdrachten te geven. Ook gebruikt hij mobieltjes om de leerlingen tijdens de les video-opnames te laten maken van elkaar. Door deze opnames vertraagd af te spelen kan makkelijk geanalyseerd worden welke bewegingen goed zijn en welke minder. Die analyse kan gedaan worden door de docent, maar je kunt die analyse natuurlijk ook overlaten naar de leerling.
Je kunt ook gebruik maken van video-opnames. Ik weet dat topturners gebruik maken van video als ze bijvoorbeeld nieuwe sprongen moeten leren. Door naar de video's van anderen te krijgen, schijnt het dat ze zelf hun spieren al 'opwarmen' en zo sneller de beweging onder de knie krijgen.
QR-codes en GPS (geocaching, een moderne variant van schatgraven) bieden leuke mogelijkheden om buitensporten spannender te maken. Met spreadsheet-software kan je leuke grafiekjes maken waarmee leerlingen hun eigen vorderingen bij kunnen houden. Voor velen werkt zo'n grafiekje stimulerender dan een cijfer aan het einde van een trimester! En heeft P.E. Geek nog veel meer tips hoe je met techniek de gymnastiekles leuker, intensiever en effectiever maakt.
Wat ik bijzonder vind aan het boek, is dat er niet alleen aandacht wordt besteed aan de techniek, maar ook aan de vraag hoe je het gebruik daarvan georganiseerd krijgt. Wat doe je als maar een paar leerlingen een iPhone hebben en je daarvan toch graag gebruik wilt maken en hoe zorg je ervoor dat ouders weten dat er in de les wel gebruik wordt gemaakt van mobieltjes maar dat ze daarvoor zelf geen (dure) apparatuur hoeven aan te schaffen?
Wie meer wil weten, adviseer ik om het weblog van P.E. Geek te bekijken en/of zijn boek te kopen. Ik vond het 't geld meer dan waard!
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst