Basisschool De Bolster in het Noord-Brabantse Drunen begint in november met een experiment waarbij ouders hun eigen kind les gaan geven op school. Reden: kinderen leren volgens de school beter als ze een-op-een begeleiding krijgen, en dit kunnen leerkrachten niet bieden, schrijft NRC Handelsblad vandaag.
'Gebrek aan individuele begeleiding in het onderwijs'
Als het experiment een succes wordt, zullen ook andere scholen van stichting Scala, waartoe de katholieke basisschool De Bolster behoort, een beroep gaan doen op de hulp van ouders. Volgens Joris Spekle, een leerkracht bij De Bolster die de ouders gaat begeleiden, ontbreekt het in het onderwijs aan individuele begeleiding en komen leerlingen hierdoor niet tot optimale leerprestaties. „Tijdens de uitleg bij vakken als rekenen en taal is een-op-eencontact heel erg effectief. Dit kan een leerkracht nooit bieden. Ouders wel.”
PO-raad enthousiast
De PO-raad, waarin schoolbesturen van basisscholen zijn verenigd, is enthousiast over het experiment van De Bolster. „De school maakt op ultieme wijze gebruik van de hulp van ouders”, zegt woordvoerder Harm van Gerven. „Het is heel goed om dit uit te proberen. Uit verschillende onderzoeken blijkt namelijk dat ouderbetrokkenheid, in welke vorm dan ook, positief bijdraagt aan de leerprestaties van kinderen.”
Voor elke ouder maakt Spekle een individueel lesprogramma dat rekening houdt met het niveau van het kind. De Bolster verwacht over een jaar ongeveer 25 ouders – van leerlingen uit groep 5 tot en met 8 – bereid te hebben gevonden om hun kind op school te komen begeleiden. Volgens een woordvoerder van het ministerie van Onderwijs zal de inspectie De Bolster „op de korte termijn laten weten of de Partnerschapschool voldoet aan de kwaliteitseisen die gelden voor ons onderwijs”.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst