Het LAKS heeft donderdagmiddag de honderdduizendste klacht over de eindexamens ontvangen. Voor de scholierenvakbond kwam de mijlpaal als een verrassing.
"We wisten niet dat we dit aantal al zo snel zouden behalen, met nog ruim vier examendagen te gaan", aldus klachtencoördinator Sadjia Safdari.
Volgens haar zal de verwachting van 125.000 klachten naar boven bijgesteld moeten worden.
Naast veel meldingen over geluidsoverlast, moeilijke vragen en te lange examens, kwamen er de afgelopen elf dagen ook een aantal hoogst opmerkelijke klachten binnen. Hieronder de zeven meest opvallende klachten volgens Safdari.
Tuinstoel
Op het Montessori College Nijmegen zouden tuinstoelen zijn ingezet als examenstoel. Vier leerlingen klaagden over rugpijn en nekpijn. Een woordvoerder van de school laat echter weten dat het speciale examenstoelen zijn. "Het zijn klapstoelen die door de inspectie zijn goedgekeurd, absoluut geen tuinstoelen."
Kinderliedjes
Een Luzac College dat het schoolgebouw deelt met pabostudenten, had de pech dat laatstgenoemden vorige week tijdens een examensessie kinderliedjes gingen oefenen. Safdari: "De pabo-afdeling zat recht boven de examenzaal en de studenten hadden die dag zangles. Toen de directeur naar boven ging, werd het gelukkig snel opgelost. Iedereen kon er wel om lachen."
Minder tijd
Een havoleerling die een paar minuten te laat bij de examenzaal arriveerde, zou door zijn school zijn gestraft met in totaal een kwartier minder examentijd. Het LAKS reageerde furieus en heeft inmiddels contact opgenomen met de school.
"De docent liet iedereen die te laat kwam eerst buiten wachten. Pas een kwartier na aanvang mochten alle telaatkomers gezamenlijk naar binnen." Ook het ministerie van Onderwijs en de onderwijsinspectie vinden de straf 'niet kunnen', hebben ze laten weten.
Willem II te oud
Op het vwo-examen geschiedenis is stadhouder Willem II per ongeluk 'een jaar ouder geworden' door een foutje van de examenmakers. Hij stierf niet in 1651, maar in 1650. Willem II is dus 24 jaar geworden, geen 25.
Volgens Sadfari heeft dit geen gevolgen voor de examens. "Een foutje van het College voor Examens."
Verrekijker
"Op het Gymnasium Beekvliet in Sint-Michielsgestel zat een surveillant een uur lang de leerlingen te 'bespieden' met een verrekijker om te controleren of ze niet spiekten", vertelt Safdari.
Het LAKS vond het echter niet nodig om verhaal te halen bij de school. "We vonden het vooral een geniale grap. De jongen die deze klacht heeft ingediend, vond het ook hilarisch. Hij klaagde vooral omdat hij vond dat het LAKS en de rest van de wereld het moesten weten."
Kipcorn
Hoewel leerlingen eten en drinken mogen meenemen naar de examenzaal, keek een examenkandidaat beteuterd op toen zijn kipcorns werden afgepakt.
"Ze werden in beslag genomen door zijn school omdat ze tot overlast zouden leiden. Het eten van zo'n snack maakt lawaai, kan voor geroezemoes zorgen en een kipcorn heeft ook een sterke geur."
Bloedende vinger
Een vwo-leerling had wel erg veel last van zenuwen tijdens zijn examen economie. Hij zat tot bloedens toe op zijn nagels te bijten, maar kon naar eigen zeggen niet op assistentie van de surveillerende leraren rekenen. "Hij klaagde bij ons over het feit dat geen enkele surveillant zijn opgestoken vinger zag toen hij een pleister wilde vragen", aldus Safdari.
De jongen verwoordde zijn klacht op opmerkelijke wijze: hij was het niet eens met de 'facilitaire zaken omtrent zijn examen'. Volgens hem leek het 'alsof Al-Qaida een brief had geschreven', zo bloederig en moeilijk leesbaar was het examenpapier geworden. "Sorry corrector, maar hoeveel vingers moeten eraf voordat ik een pleister krijg?", zo schreef hij.
Safdari: "Nadat die jongen digitaal zijn klacht had ingediend, hebben we hem gebeld om te vragen of het nog goed was gekomen. Maar op een gegeven moment had hij gewoon een pleister gekregen van een surveillant."
Stoom afblazen
Safdari erkent dat sommige leerlingen de klachtenlijn ook zien als een manier om stoom af te blazen. "Soms hangen ze heel erg lang met ons aan de lijn, om het gesprek te eindigen met: 'Ik moest even mijn verhaal kwijt'."
Bij serieuze of onopgeloste praktische klachten belt het LAKS naar de school om uit te zoeken wat er precies aan de hand was. Zeker bij zaken als geluidsoverlast of te laat uitgedeelde examens drukt de scholierenvakbond zo'n school op het hart herhaling te voorkomen.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst