Kennisnet lanceert boek met schoolportretten van vernieuwers met lef

Vandaag publiceert Kennisnet het boek Scholen om van te leren met daarin portretten van acht vernieuwende scholen. Deze scholen uit het basisonderwijs en voortgezet onderwijs laten zien dat het binnen de wettelijke grenzen mogelijk is het onderwijssysteem zo in te richten dat het zich aanpast aan de ontwikkeling van de leerling. Niet andersom. Auteur is Frans Schouwenburg, expert onderwijsvernieuwing bij Kennisnet. Hij vraagt met dit boek aandacht voor de gedurfde initiatieven van deze scholen en wil het onderwijs inspireren en laten zien hoe deze vernieuwende scholen maatwerk voor individuele leerlingen realiseren. Het boek wordt gelanceerd op OBS De Verwondering in het Nijmeegse Lent, één van de geportretteerde vernieuwingsscholen.

Maatwerk voor iedere leerling
De samenleving vraagt van het onderwijs maatwerk waarbij leerlingen hun eigen leerroute kunnen volgen. Scholen staan voor de uitdaging recht te doen aan de verschillen tussen leerlingen en te zorgen dat de talenten van individuele leerlingen zich volop kunnen ontwikkelen. De invoering van passend onderwijs heeft deze vraag verder versterkt.
Ict kan een belangrijke rol spelen bij het bieden van maatwerk bijvoorbeeld door de voortgang van leerlingen nauwkeurig te volgen en lesstof zo aan te bieden dat deze aansluit op het niveau, tempo, leerstijl en interesses van de leerling.

Geen groepen, geen lokalen
Bij De Verwondering staat ervaringsgericht onderwijs centraal; leren door te doen waarbij leerlingen zoveel mogelijk hun eigen leervragen formuleren. Jan Willem Helmink, directeur De verwondering: “We willen het idee loslaten dat je alleen in een klas kunt leren. Leren kan overal: je leert op een plek die je op dat moment het beste uitkomt.” Leerlingen zijn niet ingedeeld in leeftijdsgroepen maar in ontwikkelingsfasen. Het gebouw is volledig toegesneden op het onderwijsconcept; zo wordt er gewerkt met grote leerpleinen en kleinere ateliers voor instructie en verwerking. Alle kinderen hebben altijd toegang tot een computer, laptop of tablet en overal in en om het gebouw kan geleerd en gewerkt worden. De school werkt met een mix aan bestaande lesmethoden, adaptieve toepassingen (programma’s die zich aanpassen aan de leerling) en andere digitale hulpmiddelen.

Heldere onderwijsvisie en veel inzet
Auteur Frans Schouwenburg heeft groot respect voor de scholen omdat ze het hebben aangedurfd iets te veranderen dat al zo lang hetzelfde was. Schouwenburg: “De verwachtingen over de rol van ICT bij het bieden van maatwerk worden nog niet waargemaakt. Goede adaptieve programma’s zijn schaars en het meten van bijvoorbeeld een vaardigheid als ‘samenwerken’ is nog niet goed mogelijk. Ik bewonder deze scholen die met een heldere onderwijsvisie en grote inzet er in slagen de stap naar maatwerk te maken, terwijl ze qua ict-oplossingen nog grotendeels op zichzelf zijn aangewezen.”

Scholen om van te leren is vanaf nu gratis als pdf te downloaden via kn.nu/scholenomvanteleren.
Een geïllustreerd gedrukt exemplaar is verkrijgbaar via de website van de drukker.

VorigeMeer muziekonderwijs basisschool
VolgendeOnderwijs en uitgeverijen maken afspraken over beschermen leerlinggegevens
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter