Slechts 20% van de leraren heeft de indruk dat de leerling continu geboeid is in zijn of haar les. Dat blijkt uit onderzoek, verricht door Dyade Academy, onder ruim 400 leraren.
Frank Cannegieter, directeur van Dyade Academy: “Deze cijfers verbazen me niet. Ik weet hoe hard leraren werken om hun uiterste best te doen de lesstof zo goed mogelijk over te brengen. Maar het onderwijs heeft met steeds veranderende behoeften van leerlingen te maken. Als de lesstof niet aansluit bij de interesses van leerlingen, dan is de kans groot dat de aandacht in de les verslapt. Hier ligt een grote kans voor leraren om meer te gaan ‘spelen’ met de lesstof, afgestemd op de interesses van de leerlingen.”
In hetzelfde onderzoek geeft ruim de helft van de leraren aan gemiddeld 30 tot 60 minuten per week te besteden aan de lesvoorbereiding. Cannegieter: “Als je dit afpelt is de voorbereidingstijd per dag nog geen 10 minuten. Gezien de hoge werkdruk en verplichtingen die leerkrachten tijdens en na schooltijd hebben is dit niet zo vreemd, maar zorgt er dus wel voor dat er structureel te weinig tijd genomen wordt om een grandioze les neer te zetten, waarbij leerlingen continu geboeid zijn. Ik geloof erin dat als een leerling vaker geboeid is tijdens de les, zijn of haar leerprestaties sterk zullen toenemen.”
Dyade Academy wil een voortrekkersrol vertolken in het maximaliseren van de aandachtspanne van leerlingen. “Daarom organiseren wij op 21 november het onderwijsprofessionaliseringsevent ‘Leraren maken het verschil! – Meesterlijk lesgeven’ in het Beatrixtheater Utrecht voor een kleine 1000 leraren”, aldus Cannegieter.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst