1 maart was de uiterste datum waarop alle groep 8 leerlingen hun schooladvies zouden moeten binnen hebben. Als het goed is hebben nu dus alle leerlingen van groep 8 hun schooladvies gekregen. En dan begint de zoektocht naar een geschikte middelbare school. Maar hoe kiest deze nieuwe lichting middelbare scholieren hun nieuwe school? Uit onderzoek blijkt dat leerlingen toch vooral kiezen voor een school die dichtbij is. Dat terwijl de verwachting vooraf was dat leerlingen een nieuwe school toch vooral zouden beoordelen op kwaliteit.
Afstand belangrijker dan kwaliteit
Uit onderzoek van de UvA en de VU blijkt dat kinderen toch vooral op zoek gaan naar een school die niet te ver van huis ligt. Een extra afstand van 1 kilometer maakt een school al 30 procent minder aantrekkelijk op basis van gelijke kenmerken. De leerlingen zijn echter wel bereid extra afstand af te leggen wanneer de school is afgestemd op hun onderwijsniveau. Zo willen mavo-leerlingen bijvoorbeeld graag een school waar ook een havo-afdeling actief is. Havisten willen dan weer liever een school waar ook voor vwo gekozen kan worden, maar geen mavo actief is. De vwo'ers willen op hun beurt weer het liefst een school die zich specialiseert in vwo en eventueel ook gymnasium biedt. Aan al deze wensen voldoen is vaak niet mogelijk en populaire scholen zitten al erg snel vol. Dat is een reden voor de toenemende concurrentie tussen scholen. Sommige scholen gaan al zo ver dat zij cadeaus uitdelen aan nieuwe inschrijvers.
Strijd tussen middelbare scholen
Een gratis laptop of tablet wanneer een leerling zich inschrijft bij een nieuwe school? Het klinkt gek, maar het gebeurt geregeld. Uit onderzoek blijkt dat vooral middelbare scholen in krimpgebieden het erg moeilijk hebben en daarom voor oplossingen als deze kiezen. De scholen die het moeilijk hebben richten zich ook steeds meer tot het internet. Tegenwoordig heeft elke school een website, zelfs de kleinere scholen. Dat moet ook wel doordat de zoektocht naar een middelbare school zich steeds meer naar het internet verplaatst. Toekomstige leerlingen zoeken op het internet naar reviews en ervaringen over een bepaalde school, maar zij zoeken ook naar de mogelijkheden voor onderwijs op hun niveau in de buurt. Vooral de scholen die bovenaan in Google staan profiteren hiervan. Degene die volgen een stuk minder. Een hogere positie in Google geeft namelijk de indruk van een professionele organisatie.
Half april nog een eindtoets
Hoewel de schooladviezen zo goed als vast staan, komt er rond half april toch nog een eindtoets aan. Deze eindtoets heeft als doel te dienen als een 'second opinion' voor het huidige schooladvies. Resultaten van de eindtoets worden vooral positief ingezet. Wanneer een kind voor de eindtoets een hoger niveau haalt dan het schooladvies, dient de school het schooladvies te heroverwegen. Een slechtere score is niet van invloed op het schooladvies.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst