Vanaf vandaag kunnen leerkrachten in Nederland gebruik maken van een nieuw kennisplatform voor 21e eeuwse vaardigheden (o.a. digitale vaardigheden en computational thinking) in het onderwijs: Schoollink. Door te swipen komen docenten met elkaar in contact, krijgen ze toegang tot lesmateriaal en kunnen ze lessen met elkaar delen. En dat is broodnodig: veel leerkrachten geven al jaren aan behoefte te hebben aan meer contact met collega’s omdat ze van elkaar willen leren, zo blijkt uit eerder onderzoek van de Universiteit van Gent en de Universiteit van Tilburg in opdracht van Samsung. De app is vanaf vandaag gratis te downloaden voor Android en iOS-apparaten.
Het doel van het MVO-programma en de app is kennisuitwisseling om innovatief onderwijs te stimuleren in Nederland en België, zodat scholieren worden voorbereid op de maatschappij die steeds meer vraagt. Leerkrachten worden door te swipen door gedeelde lesstof en profielen van collega’s aan elkaar gelinkt, zodat men online en wie weet daarna ook offline met elkaar kunnen sparren en elkaar kunnen helpen lessen innovatiever en leuker te maken voor leerlingen.
Schoollink kan de drempels voor leraren verlagen om met innovatieve of digitale lesmethodes aan de slag te gaan. In het onderzoek gaven leerkrachten onder meer een gebrek aan vaardigheden, aan training en aan leermateriaal te ervaren bij het toepassen van technologie in de les.
Bovendien zorgt het huidige lerarentekort ervoor dat veel leraren kampen met tijdsdruk. Hierdoor blijft er te weinig tijd over voor verdieping, leren van andere collega’s en kennisuitwisseling. Met hulp van het zogenoemde ‘buddy systeem’ in Schoollink is dit straks verleden tijd. Leraren helpen elkaar.
Veel van de leraren kiezen nu nog voor traditionele lesmethoden, slechts een klein deel maakt innovatief gebruik van technologie en nieuwe lesmethodes in hun lessen. Dit terwijl leraren naar eigen zeggen wel de meerwaarde van nieuwe lesmethoden in combinatie met technologie inzien.
Michiel Dijkman van Samsung, legt uit: “Scholieren weten tegenwoordig al via internet wat een vulkaan is, echter via innovatieve lesmethodes dienen ze door leraren te worden uitgedaagd om na te denken over wat de invloed van een vulkaanuitbarsting is voor het vliegverkeer en hoe je dit kunt oplossen. Dat zijn de 21e eeuwse vaardigheden die nodig zijn vandaag de dag. De leerkracht is essentieel hen die kennis en vaardigheden bij te kunnen brengen. Er is al veel kennis aanwezig in het onderwijs, maar die is vaak versplinterd en blijft tussen de muren van één school. Het is belangrijk dat we docenten helpen deze kennis te verspreiden. Schoollink biedt hen hier al swipend een oplossing voor.”
Totstandkoming Schoollink
In 2016 onderzocht Samsung al de mogelijkheden en behoeften aan een online buddy systeem onder leerkrachten. Nadat het plan van dergelijk systeem met enthousiasme werd ontvangen op het Dyade-congres ‘Leraren maken het verschil’ in mei 2018, is middels een co-creatie proces tot stand gekomen met een groep van 165 leraren, Dyade en startups van de tech community The Hague Tech om dit daadwerkelijk te ontwikkelen. Hierbij is steeds gekeken naar individuele wensen en voorkeuren van docenten uit het PO, VO, MBO en HBO.
Hoe werkt Schoollink?
Na het downloaden van de app krijgen docenten een aantal vragen over hun kennis en interesses op het gebied van technologie en innovatie in de klas. Vervolgens worden leraren met elkaar gematcht. Hierbij worden, naast de uitkomsten van de test, ook interesse en achtergrond van leraren meegewogen. Zo krijg je relevante ‘buddies’ voorgesteld waarmee je relevante tips en ervaringen kunt delen. Daarnaast biedt het platform de mogelijkheid inspirerende voorbeelden, tips of andere content te delen. “De app is hierdoor een mix geworden tussen LinkedIn en Tinder”, aldus Michiel Dijkman hoofd maatschappelijk verantwoord ondernemen bij Samsung Nederland. “Hierbij staat niet de hardware, maar juist het delen van inspirerende onderwijsmethodes centraal. We vinden het uiteindelijk belangrijker dat leraren en leerlingen de juiste vaardigheden aanleren, dan welk apparaat ze gebruiken. Of, zoals ik het ook wel uitleg: iedereen kan een fiets kopen, maar nu kunnen leerkrachten elkaar ook echt helpen deel te nemen aan het verkeer.”
Samsung en innovatief onderwijs
Samsung zet zich middels MVO-programma’s in voor innovatief onderwijs. Programma’s naast Schoollink:
• 2014-2018 Smart Education Hub programma: Gericht op smart classrooms,smart teachers en smart sharing
• 2016-2019 Digital Employment/Economy Days: Jongeren te inspireren en te sensibiliseren over de noodzaak van nieuwe vaardigheden
• 2016-2020 Beat the Street: VR game voor verkeersveiligheid in het onderwijs in samenwerking met VVN, Team Alert, Samsung en scholen
• 2017-2019 Molengeek in BE: Samsung helpy MolenGeek om jongeren aan te moedigen te experimenteren met technologie en ondernemerschap, sinds 2019 ook in NL
• 2017-2019 Digitaal Componeren in de Klas: Samsung brengt samen met de stichting Méér Muziek in de Klas innovatief muziekonderwijs door jongeren te laten experimenteren met digitaal componeren
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst