Scholen gaan steeds verder om nieuwe leerlingen aan zich te binden. Sommige scholen gaan zelfs zo ver dat zij nieuwe leerlingen een cadeau aanbieden wanneer zij zich inschrijven. Het kan dan gaan om iets kleins zoals een agenda, maar ook om grotere cadeaus zoals een laptop of tablet. Iets wat niet veel gebeurt is dat scholen ervoor kiezen om te adverteren. En dat is jammer, want vrijwel de gehele doelgroep is online actief. Deze doelgroep kan gericht benaderd worden met bijvoorbeeld een advertentie op Facebook. Met adverteren op Facebook kunt u er bijvoorbeeld voor kiezen om een advertentie alleen te tonen aan jongeren in de leeftijd van 11-13 jaar. Vooral in periodes waarin leerlingen op zoek gaan naar een nieuwe school kan een dergelijke campagne grote positieve effecten hebben. Toch gebeurt het niet heel veel.
Gratis promotie op Facebook
Hoewel adverteren op Facebook zeker niet duur hoeft te zijn, kan het nog een stuk goedkoper. Wanneer u op een leuke manier reclame maakt voor uw school bestaat namelijk ook de kans dat gebruikers uw oproep of reclamevideo zelf gaan delen en uw oproep viral gaat. Viral gaan houdt niet meer in dan dat uw boodschap massaal gedeeld wordt omdat deze grappig of bijvoorbeeld ontroerend is. Er wordt dan gesproken over viral marketing. Met deze vorm van promotie op Facebook kunt u erg veel mensen bereiken. Soms loopt dit zelfs in de miljoenen. Maar een video of oproep maken die viral gaat is zeker niet gemakkelijk.
Betaalde promotie op Facebook
Omdat het lang niet altijd lukt om viral te gaan, kiezen de meeste bedrijven voor betaalde promotie op Facebook. Maar ook hier zitten een boel haken en ogen aan. Wanneer u niet precies weet hoe het adverteren op Facebook werkt, is de kans groot dat u teveel betaald voor een te klein bereik. Er zijn namelijk een boel manieren om te adverteren op Facebook en daarmee ook een boel manieren om de fout in te gaan. Wanneer u wilt gaan adverteren op Facebook is het daarom handig hiervoor een professionele partij in te huren. De kans is groot dat u hiermee uiteindelijk goedkoper uit bent dan wanneer u het adverteren zelf gaat regelen. Een professionele partij weet namelijk precies hoe zij een bepaalde campagne bij het juiste publiek krijgt en daar tegelijkertijd zo min mogelijk voor betaald. Wilt u de promotie toch echt zelf gaan doen? Leest u zich dan eerst goed in en begin met een klein budget.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst