Begin september ontvingen ruim 3.000 leerkrachten in het basisonderwijs de eerste les Toekomstkunde, met als onderwerp de bosbranden in de Amazone. Het was de start van een nieuw lesprogramma waarmee het Wereld Natuur Fonds (WWF) kinderen wil laten ontdekken hoe zij kunnen bijdragen aan een betere toekomst voor de aarde. Inmiddels heeft WWF vier lessen Toekomstkunde uitgerold.
Voor de zomer heeft de educatieafdeling van WWF het concept uitgewerkt en veel getest op basisscholen. Leerkrachten en leerlingen reageerden positief op de testlessen, waarbij opviel dat kinderen ontzettend veel vragen hebben over de huidige stand van de planeet, met problemen zoals klimaatverandering, plasticvervuiling in de oceanen en stroperij. Deze onderwerpen komen ook met enige regelmaat terug in de lessen Toekomstkunde. Door actuele nieuwsitems te koppelen aan lesmateriaal komt WWF ook tegemoet aan de vraag van veel leerkrachten, die graag actualiteit behandelen in hun lessen maar daar niet altijd de ruimte voor hebben gezien de huidige tijdsdruk in het onderwijs.
De werkbladen zijn zelfstandig te maken door leerlingen, waardoor leerkrachten weinig tijd kwijt zijn met instructie en/of nakijken. Toekomstkunde valt volgens het testpanel ook prima in te passen in een weektaak. Als leerkrachten bij bepaalde onderwerpen tóch liever de les klassikaal behandelen kan dat met de extra aangeleverde content.
Wekelijks verschijnt er een nieuwe les Toekomstkunde over een actualiteit gelinkt aan natuur, klimaat, duurzaamheid en wilde dieren. Leerkrachten in groep 5 t/m 8 kunnen zich hier gratis aanmelden.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst