Je kunt je leerlingen straffen, maar wist je dat kinderen belonen met bijvoorbeeld een sticker, bonuspunt of leuke activiteit net zo effectief kan zijn? Leerlingen straffen bij ongewenst gedrag komt nog vaak voor, maar gelukkig zijn er ook steeds meer docenten die kiezen voor een positieve benadering door de leerlingen te belonen bij goed gedrag. Maar is belonen daadwerkelijk beter dan straffen? En hoe kun je je leerlingen belonen?
Intrinsieke versus extrinsieke motivatie
Je kunt je leerlingen belonen met bijvoorbeeld stickers of bonuspunten wanneer zij goed gedrag te tonen. Door hen te belonen, motiveer je hen op een positieve manier. Omdat zij graag een beloning willen, gaan zij daar ook hun best voor doen. Echter is het niet goed wanneer leerlingen beter hun best gaan doen puur voor de beloning. Dan komt het goede gedrag namelijk niet meer voort uit intrinsieke motivatie, maar uit extrinsieke motivatie. En dat terwijl je juist intrinsiek gemotiveerde leerlingen wilt! Ook kan teveel belonen bij onzekere leerlingen leiden tot faalangst.
Wil je je leerlingen toch op een laagdrempelige manier een kleine beloning geven bij goed gedrag? Kies dan voor stickers. Je kunt stickers op rol bedrukken, zodat deze ook nog eens een persoonlijk tintje krijgen.
Straffen of belonen?
Sommige docenten zijn van mening dat je het met alleen belonen en een positieve benadering niet redt, en dat straffen nodig blijft. Wanneer bij te vaak belonen het krijgen van de beloning belangrijker wordt dan het daadwerkelijk tonen van goed gedrag, raken leerlingen hun interesse kwijt. Uit onderzoek blijkt dat zij dan zelfs minder vaak dat goede gedrag gaan tonen waarvoor zij eerder beloond werden. Dat is niet de bedoeling, want dat betekent dat bij het wegvallen van de beloning ook de motivatie van de leerling wegvalt. Daarnaast kan het belonen van leerlingen ook aanzetten tot onderlinge competitie en niet iedere leerling kan daar goed mee omgaan.
De consequentie-beloning
Je wilt niet dat het goede gedrag van leerlingen stopt wanneer het belonen ook stopt. Dat zou namelijk betekenen dat je moet blijven belonen voor gedrag wat eigenlijk heel normaal zou moeten zijn. Zo wil je er bijvoorbeeld voor zorgen dat leerlingen uit zichzelf hun schoolboeken meenemen in plaats van dat ze deze enkel meenemen wanneer daar een beloning tegenover staat. In dat geval zou je ervoor kunnen kiezen de leerlingen te wijzen op de consequentie van hun goede gedrag. Dus de leerlingen die hun boeken mee hebben, kunnen in de klas werken en hebben daardoor geen huiswerk.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst