Steeds vaker kiezen ouders ervoor om hun kinderen online betaalde lessen aan te bieden na schooltijd. Dat gebeurt zowel in het basis- als middelbare onderwijs. De stijging van het aanbod aan online lessen zorgt ervoor dat zowel docenten, kenners als ouders zich steeds meer zorgen maken over kansenongelijkheid. Kunnen online lessen ervoor zorgen dat bepaalde leerlingen een voorsprong pakken op anderen of zijn er ook gratis mogelijkheden om kennis te vergaren voor leerlingen?
Online leren tegen betaling
Na de eerste schoolsluiting raakte het online leren in zwang, meldde het Algemeen Dagblad afgelopen november. Verschillende platforms speelden hierop in door extra lesstoffen aan te bieden waarmee kinderen hun kennis op peil kunnen houden buiten schooltijd om. In totaal zou zo’n 27% van de leerlingen wel eens (online) bijles gehad hebben. Deze platforms bieden tegen betaling lessen aan die kinderen kunnen volgen. Het is eigenlijk een soort Netflix voor kennis. Belangenorganisatie Ouders & Onderwijs maakt zich echter zorgen om deze ontwikkeling, omdat het kansenongelijkheid in de hand werkt. Deze belangenorganisatie wil daarom digitale leermiddelen kosteloos beschikbaar stellen. Daarmee zouden digitale leermiddelen net als schoolboeken onder de Wet Gratis Schoolboeken moeten vallen vindt de organisatie.
Meerderheid kinderen geeft aan geen achterstand te hebben
Uit onderzoek van een grote aanbieder van online bijlessen blijkt dat 58% van de leerlingen zegt geen achterstand te hebben opgelopen door het thuisonderwijs. Wel zegt 77% van de leerlingen in het onderzoek nieuwe uitdagingen te hebben gekregen door thuisonderwijs en had zo’n 38% moeite om de lesstof te volgen via online kanalen.
Youtube biedt ook online kansen
Terwijl veel platforms betaalde bijlessen aanbieden, steeg ook het verkeer op Youtube voor educatief materiaal enorm. Verschillende docenten en andere kenners besloten gedurende de pandemie lesmateriaal op het platform te plaatsen. Hoewel het voor de lagere school misschien moeilijk was dit soort materiaal te vinden en volgen, vonden dit soort filmpjes wel gretig aftrek op de middelbare school. Sommig leerlingen beweerden zelfs hun eindexamen te hebben gehaald met het bingewatchen van educatieve content op Youtube.
Mogelijkheden voor online onderwijs
De laatste jaren zijn scholen steeds digitaler geworden, maar door de coronacrisis zijn scholen genoodzaakt om deze digitalisering thuis aan te bieden. Volgens de digitale experts van de website Techspring zorgt dat zo nu en dan voor problemen omdat de apparatuur van sommige mensen niet aansluit bij het doel van online lessen volgen. De internetverbinding kan traag zijn net als de computer of laptop en de webcam kan ook niet optimaal zijn om de lessen goed te volgen. In buurland België werd om die reden al geopperd door de minister om iedere leerling vanaf het vijfde leerjaar een laptop aan te bieden. In Nederland bestaat zo’n regeling niet, maar er is wel een subsidie in het leven geroepen in 2020 voor ouders die geen laptop hebben voor hun kind.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst