Kinderen hebben behoefte aan vrije-spel-momenten. Op school gebeurt dit voornamelijk op het schoolplein in de pauzes. Op het schoolplein valt de structuur die in de klas geldt soms weg, waardoor er ruzies kunnen ontstaan. Sommige kinderen komen zo niet aan spelen toe. Met de volgende tips blijft het gezellig op het plein en kan ieder kind veilig en fijn spelen.
Goede inrichting van het schoolplein
Een gezond schoolplein is een plek waar iedereen lekker kan spelen. Steeds vaker wordt gekozen voor een groen schoolplein. Dit natuurrijke speelplein draagt niet alleen bij aan een duurzame toekomst, maar biedt ook een prettig plekje aan alle type kinderen. Ook de kinderen die liever rustig spelen vermaken zich op dit speelplein. Voor de inrichting van het schoolplein valt het aan te raden om een projectteam op te stellen met daarnaast een kinderteam dat meedenkt. Zo krijg je meer inzicht in de behoeften van de kinderen zelf en wat ze allemaal willen doen op het schoolplein.
Een gevarieerde buitenspeelomgeving bevat niveauverschillen, verstopplekjes, afscheidingen en verschillende soorten beplanting en ondergronden. Een natuurlijk schoolplein is niet in één blik te overzien, waardoor er veel te ontdekken valt. Zorg onder meer voor een open ruime, een zanddeel, een waterplek en rustige ruimte voor spelletjes als knikkeren en elastieken.
Begeleiding op het schoolplein
Als leerkracht kan je op verschillende manieren begeleiding aanbieden op het schoolplein. Met een pauzeplan structureer je bijvoorbeeld het spel op het schoolplein. Zo voorkom je onrust, ruzie en conflicten tijdens het buitenspelen. De leerlingen kiezen samen met de leraar activiteiten uit voordat de pauze begint. In dit geval neemt de leraar een meer stimulerende rol aan op het schoolplein, in plaats van de rol van surveillant. Een andere mogelijkheid is het aanstellen van een spelcoördinator die aantrekkelijke spelletjes verzint en begeleidt.
Verbinding tussen buitenspelen en bewegingsonderwijs
Actief buitenspelen is niet alleen leuk voor kinderen, maar ook onmisbaar voor hun ontwikkeling. Buitenspelen bevordert namelijk zowel de sociale en cognitieve vaardigheden als de motorische vaardigheden. Onderzoek heeft aangetoond dat beweging voor betere leerresultaten zorgt. Door de verbinding te leggen tussen buitenspelen en bewegingsonderwijs komen de kinderen echt in beweging tijdens hun tijd buiten. Kinderen moeten ten minste één uur per dag intensief bewegen. Goede buitenspeelmogelijkheden en begeleiding kan eraan bijdragen dat dit doel al grotendeels op school wordt behaald.
Belang buitenspelen
Buitenspelen heeft tal van positieve effecten. Zo komt het het concentratievermogen en de leerprestaties ten goede, hebben kinderen die veel buitenspelen minder last van verkoudheid, maken kinderen die buitenspelen meer vitamine D aan voor sterke botten en een goed gebit én slapen kinderen die overdag veel buiten spelen beter.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst