Op scholen is steeds meer aandacht voor gezond eten. Toch zien veel docenten dat kinderen in de pauze fastfood eten. Dit is hoe je kunt bijdragen aan gezonde eetgewoonten van kinderen:
Geef het goede voorbeeld
Vooral jonge kinderen leren van jouw voorbeeld, maar ook voor tieners kun je een rolmodel zijn. Je weet vast uit eigen ervaring dat leerlingen je goed in de gaten houden. Ze zien alles wat je zegt en doet. Daar kun je gebruik van maken als het om gezonde eetgewoonten gaat.
Kies je zelf voor een gezonde lunch of vertel je over je gezonde ontbijt van die ochtend, dan nemen kinderen dat in zich op. Ze zullen wellicht niet meteen hun eetgewoonten veranderen, maar ze worden zich er mogelijk wel meer bewust van.
Als leerkracht kun je kinderen ook inspireren met je gezonde eetgewoonten. Neem dus eens een lekkere salade vol verse groenten, peulvruchten en noten meer naar school. Of laat je tijdens de pauze zien met een groene smoothie of gevulde groentesoep.
Leerlingen zullen wellicht aan je vragen wat je eet en dan kun je erover vertellen en hen inspireren. Zonder hun eetgewoonten te veroordelen. Gewoon door enthousiast te vertellen over wat je voor jezelf klaarmaakt.
Laat zien dat je fit bent
Voedzaam en gezond eten heeft een positieve invloed op je energieniveau. Als docent die gezonde voedselkeuzes maakt, voel je dat waarschijnlijk ook. Je bent fitter en hebt meer zin om te bewegen.
Laat zien dat je fit bent door in een stevig tempo door de gangen te wandelen, op de fiets naar school te komen en mee te doen aan sportactiviteiten op school. Dan kunnen leerlingen zien dat gezond eten werkt. Ook op deze manier kun je ze inspireren.
Vraag leerlingen wat ze hebben gegeten
Als docent kun je leerlingen bewust maken van hun eetgewoonten door een open en nieuwsgierige houding aan te nemen. Je hoeft ze niet de les te lezen, maar je kunt wel bijdragen aan bewustzijn rondom hun voedselkeuzes.
Dat kun je doen door leerlingen simpelweg te vragen wat ze in de pauze hebben gegeten en of het lekker was. Door je geïnteresseerde vragen nodig je hen uit om stil te staan bij wat ze eten en of hen dat goed doet.
Laat ze het zelf ontdekken
Als de kinderen in je klas in de pauze veel snoepen of steeds met een vette hap aan de lunch zitten, gaan ze op een gegeven moment zelf ook merken dat dit iets met hun lichaam doet.
Ongezond eten heeft bijvoorbeeld een effect op hun energieniveau, hun gewicht of hun concentratievermogen tijdens de les. Het beste is als ze daar zelf achter komen. Dat motiveert hen om er iets aan te doen. Vraag dus niet door als ze er zelf niet mee komen, maar ga betrokken in op hun zorgen als ze die hebben.
Vertel terloops over E-nummers en suiker
Afhankelijk van het vak dat je geeft, kun je je klas iets leren over gezonde en minder gezonde voeding. Bij het vak Geschiedenis kun je het bijvoorbeeld hebben over eetgewoonten in verschillende tijden.
Ook de gymles is een geschikt moment om af en toe iets over gezonde eet- en leefgewoonten te vertellen. Net als een vak als Mens en maatschappij. Bij economie kun je het hebben over voedingsmiddelen die op een bepaalde hoogte in de winkel liggen of de route die je als consument door de supermarkt dient af te leggen.
Geef je het vak Scheikunde, dan kun je iets vertellen over verschillende mineralen die zijn gebonden aan andere stoffen. Denk aan natriuchloride of magnesium gebonden aan citraat.
Leg niet te veel nadruk op gezonde en minder gezonder gewoonten en wijs niet met het vingertje naar de leerlingen. Vertel er zo objectief mogelijk over en laat kinderen zelf tot de conclusie komen dat gezonde voedselkeuzes nog niet zo verkeerd zijn.
Op deze manier draag je als docent bij aan een gezonde en fitte klas, die bovendien een beter concentratievermogen heeft en oplet in de les.
Wil je meer informatie over gezonde voeding, kijk dan hier.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst