
De eerste nationale peiling van de leesvaardigheid van leerlingen in het voortgezet onderwijs (vo) en voortgezet speciaal onderwijs (vso) laat zien dat de meerderheid van de vmbo-g/t-leerlingen in de tweede klas op of boven 1F-niveau leest. In de tweede klas havo/vwo en vso lezen de meeste leerlingen op of boven 2F-niveau. Deze niveaus passen bij het leerjaar en de onderwijssoort waarin leerlingen zich bevinden; ze zijn daarmee goed op weg om de beoogde eindniveaus te halen. In het vmbo-b/k zien de resultaten er niet goed uit. Daar leest twee derde van de leerlingen in het tweede leerjaar nog onder 1F-niveau.
Fundamenteel leesniveau
Niveau 1F is het fundamentele leesniveau en niveau 2F is nodig om zelfstandig maatschappelijk te kunnen functioneren en om succesvol te kunnen zijn in het vervolgonderwijs. De meeste leerlingen in het vmbo-b/k hebben in het tweede leerjaar van het vo het meest fundamentele leesniveau dus nog niet bereikt. De bevindingen uit de peiling zijn in lijn met wat eerder bleek uit het internationale onderzoek PISA en met wat eerder onderzoek aan het einde van het basisonderwijs en speciaal onderwijs laat zien. Ongeveer een kwart van de leerlingen in het voortgezet onderwijs bevindt zich in vmbo-b/k. Van de meerderheid van deze groep Nederlandse leerlingen is de leesvaardigheid dus niet goed genoeg. Dit vraagt om een verbeterde aanpak.
Lees meer bij Onderwijsinspectie.nl
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst