Logistiek lesgeven: hoe maak je supply chain en transport interessant voor studenten?

Kijk je om je heen, dan zie je dat logistiek eigenlijk overal te zien is. Je hebt het misschien niet door, maar om je heen gebeurt er van alles op het gebied van dit onderwerp. Denk aan het online bestellen van boodschappen tot aan de voorraad in een modezaak: overal moet een zogeheten supply chain ervoor zorgen dat alles goed loopt.

Maar: voor studenten (en jongeren) kan het begrip ‘logistiek’ best een beetje vaag zijn, helemaal wanneer het gecombineerd wordt met woorden zoals ‘supply chain’ of ‘Europese distributie’. Dat terwijl het wel een belangrijk onderdeel is van het dagelijks leven in de moderne samenleving. Hoe breng je dit onderwerp goed over in de klas? In dit artikel vertellen we je hier meer over.

Begin met het vertellen van herkenbare logistieke voorbeelden

Om logistiek, transport en de supply chain interessant te maken voor studenten is het van belang om in eerste instantie herkenbare situaties te schetsen. Start daarom met het geven van herkenbare voorbeelden. Logistiek speelt namelijk een zeer grote rol in het dagelijks leven van studenten, waardoor het als start essentieel is om je studenten actief na te laten denken over de vraag waar bepaalde producten vandaan komen. Denk aan de volgende vragen die je kunt stellen:

• Waarom duurt het verzendproces van een pakketje uit China langer dan het proces van een pakketje uit Nederland?
• Hoe komt het eten dat je besteld hebt bij je favoriete restaurant aan je deur?
• Waar komen de schoenen vandaan die je pas gekocht hebt in een schoenenzaak?
• Hoe komen supermarkten aan hun voorraden?

Met dit soort vragen speel je actief in op de belevingswereld van studenten, waardoor niet alleen de stof relevanter voor ze wordt, maar ze ook direct kunnen nadenken over situaties waarin ze zelf afhankelijk zijn van dit soort logistieke processen. Wat voor invloed zouden bepaalde vormen van logistiek op hun dagelijks leven hebben wanneer daar iets in gebeurt, zoals een storing. Op die manier worden ze zich bewust van het feit hoe de supply chain invloed heeft op het dagelijks leven en de samenleving.

Visueel maken van supply chain voor meer duidelijkheid

Naast het geven van logistieke voorbeelden is het van belang om de supply chain visueel te maken. Ook hiermee zorg je ervoor dat dergelijke begrippen een stuk interessanter worden voor studenten dan wanneer je ze droog presenteert. Omdat de supply chain ook nog eens een complex begrip is dat uit meerdere schakels bestaat, is het des te belangrijker om dit uit te werken tot een visueel begrip. Dit betekent onder andere dat je gebruik moet maken van video’s, animaties, infographics en andere visuele voorbeelden om bepaalde processen inzichtelijk te maken. Extra mooi meegenomen is het feit dat studenten op deze manier sneller getriggerd zijn om afscheid te nemen van de zesjescultuur die nog vaak heerst op middelbare scholen en instellingen, puur omdat alles interessanter wordt.

YouTube is een goed voorbeeld van een platform waarop je veel video’s en animaties kunt vinden van bedrijven binnen deze branche die een inkijkje geven in de logistieke processen achter hun bedrijf. Zo krijgen studenten een goed beeld van hoe een bepaalde goederenstroom werkt. Wat ook altijd goed werkt, is om een tijdlijn van een soort product te maken en te laten zien, waarbij je de reis van een product toont. Je begint bij het productieproces in een bepaald land, waarna het product vervoerd moet worden binnen Europa, bijvoorbeeld met FTL transport en uiteindelijk bij de ontvanger terechtkomt. Hierdoor begrijpen studenten de invloed van globalisering binnen de logistiek wellicht beter.

Supply chain in de praktijk: laat studenten zelf bezig gaan

Allemaal leuk en aardig, die theorie over Europese distributie, transport en de supply chain, maar om de aandacht van studenten er volledig bij te houden, is het natuurlijk een aanrader om in de praktijk aan de slag te gaan. Hoe je dat doet? Simpel: laat studenten een eigen supply chain opzetten, bijvoorbeeld op papier of met behulp van een rollenspel. Ze kunnen in het eerste geval een concept van een supply chain uittekenen waarbij je ze zelf laat nadenken over de stappen in een dergelijke chain. Wat ook erg leuk is, is om een rollenspel uit te laten voeren.

Hierbij verdeel je enkele rollen in de klas, zoals de rol van producent, transporteur en retailer of verkoper. Of ga voor een case-studie waarbij studenten te maken krijgen met problemen binnen de logistiek, die ze op moeten lossen. Je kunt deze twee ook met elkaar combineren door een rollenspel uit te voeren waarin je onverwachte gebeurtenissen laat plaatsvinden, zoals vertraging door een storm. Kortom: maak deze begrippen voor studenten levendiger en laat ze actief meedenken met herkenbare situaties, zodat ze op een uitdagende en actieve manier meer leren over de logistiek en alles dat daarbij komt kijken.

VorigeHoe flexibele onderwijsinrichting de leerprestaties beïnvloedt
VolgendeGaslighting en de stiltebehandeling: hoe manipulatie in relaties werkt
Reacties (0)

Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst

Laat een reactie achter