Al meer dan 1600 klassen hebben zich inmiddels ingeschreven voor MediaMasters2011. MediaMasters is een interactieve media-ervaring voor groep 7 die tijdens de Week van de Mediawijsheid (21-27 november 2011) gespeeld wordt. In deze week laten bijna 35.000 leerlingen zien hoe mediawijs ze zijn. In samenspel met hun opvoeders leren ze actief, kritisch en bewust om te gaan met media. Basisscholen hebben nog tot en met 31 oktober 2011 de tijd om zich in te schrijven.
Week van de Mediawijsheid
De Week van de Mediawijsheid (21-27 november) is een initiatief van Mediawijzer.net om meer aandacht te vragen voor het belang van mediawijsheid. Het thema dit jaar is media-opvoeding.
Kinderen lijken redelijk mediavaardig, maar ze gebruiken lang niet alle mogelijkheden en onderschatten de risico’s. Opvoeders voelen intuïtief vaak aan waar de gevaren liggen, maar zijn minder thuis in de media. Daarom biedt Mediawijzer.net tijdens de Week van de Mediawijsheid de levensechte media-ervaring MediaMasters2011 waarin kinderen met de hulp van ouders, leerkrachten en bibliotheken leren zich bewust te worden van de mogelijkheden én risico’s van media.
MediaMasters2011
MediaMasters2011 is een media-ervaring waarin kinderen van groep 7 een spannende opdracht krijgen. Gedurende een week moeten ze overleggen, samenwerken, media maken en interpreteren. Ze leren media kritisch te bekijken, in te schatten wat de mogelijkheden zijn en de risico’s te herkennen. Een kritische blik en flink wat doorzettingsvermogen levert ze uiteindelijk de titel Mediamaster op. Alle kinderen die MediaMasters2011 uitspelen zijn geslaagd. MediaMasters2011 kan onafhankelijk van niveau, voorkennis en achtergrond gespeeld worden door alle leerlingen van groep 7. Het spel kost gedurende de week één uur per dag. Meedoen is kosteloos.
Inschrijven
Basisscholen kunnen zich nog inschrijven tot en met 31 oktober 2011 via http://www.mediamasters2011.nl.
Er zijn bij dit lesidee nog geen reacties geplaatst