Docentenplein nieuwsbrief 20 mei 2014 |
In deze nieuwsbrief |
Het laatste onderwijsnieuws Studiedag Breingeheimen Gratis e-boek: 7 tips om spelfouten te voorkomen De laatste onderwijsvacatures De laatste lesideeën Volgende nieuwsbrief |
Het laatste onderwijsnieuws |
Scholen niet meer gebonden aan 1.040-urennorm Lees dit artikel Strengere toelatingseisen voor de pabo Lees dit artikel Hoe kiezen aankomende studenten? Lees dit artikel Gratis lesmateriaal bij film Oorlogsgeheimen Lees dit artikel Examens gestolen in Almere Lees dit artikel |
Studiedag Breingeheimen |
Is uw school geïnteresseerd in Breingeheimen studie- en sociale vaardigheden, maar is nog niet het hele team over de streep? Of staat al vast dat uw school met Breingeheimen studie- of sociale vaardigheden gaat werken? Een goede voorbereiding is het halve werk! Organiseer een studiemiddag op school waarin de docenten kennismaken met de achtergronden van de methode, maar ook met mindmappen en beter en sneller lezen. Een open studiedag volgen samen met docenten van andere scholen kan ook. De eerstvolgende open studiedag wordt gehouden op 25 juni in het Golden Tulip hotel te Nijkerk (bij Amersfoort). Een open studiedag begint om 10.00 uur en eindigt om 15.00 uur. Een uitgebreide lunch is bij de prijs inbegrepen. Inschrijven voor de open studiedag kan hier |
Gratis e-boek: 7 tips om spelfouten te voorkomen |
Waarom maken leerlingen spelfouten? Als je het hierover hebt, hoor je uitspraken als: "Dat komt door het sms'en." of "Ze moeten gewoon weer elke week een dictee krijgen." Maar wat kan je als docent Nederlands, docent beroepsgericht vak en docent zaakvak doen om de schrijfvaardigheid van je leerlingen te verbeteren? TIP 1: Wijs leerlingen op het verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Een van de oorzaken van slecht spellen is de vervaging tussen spreektaal en schrijftaal. Zoals in de zin: Ik vraag 't wel effe aan me moeder. Wanneer je deze zin uitspreekt, is er niets aan de hand, maar wanneer deze zin op papier staat, klopt hij niet meer. Dan moet er het volgende staan: Ik vraag het wel even aan mijn moeder. De woorden: effe en me zijn veel voorkomende fouten. Als ik de leerlingen wijs op het woord effe, zien ze de fout wel staan. Ze hebben het woord "even" leren schrijven. Dus geen probleem, de fout wordt verbeterd. Maar wanneer ik het over het woord me heb, merken de leerlingen op dat ze het altijd zo zeggen. Met andere woorden: "Juf, wat doe je moeilijk." Bij Nederlands hebben de leerlingen het verschil geleerd tussen me (persoonlijk voornaamwoord) en mijn (bezittelijk voornaamwoord). Het schakelen tussen spreektaal en schrijftaal is lastig voor leerlingen. Help je leerlingen door hen te wijzen op het verschil tussen spreektaal en schrijftaal. Dit is een van de 7 tips waarmee jij je leerlingen kunt helpen om spelfouten te voorkomen. Ga naar www.vantaalnaarnederlands.nl en ontvang het gratis e-boek: "7 tips om spelfouten te voorkomen". Pas de tips direct toe in je lessen. Of nog beter: deel de tips met je collega's en pak de spelling schoolbreed aan. |
De laatste onderwijsvacatures |
1. Schooldirecteuren PO (buitenland) voor Ontwikkelingsorganisatie VSO Nederland in Rwanda Bekijk deze vacature 2. Docent nederlands 2e graads voor het Haarlemmermeer Lyceum in Hoofddorp Bekijk deze vacature 3. Invaldocenten PO gezocht voor regio Den Haag Bekijk deze vacature 4. Invaldocenten PO gezocht voor regio Amsterdam Bekijk deze vacature 5. Docent Engels voor het Wellantcollege in Utrecht Bekijk deze vacature Automatisch op de hoogte blijven van de laatste onderwijsvacatures? Schrijf u gratis in op www.meesterbaan.nl |
De laatste lesideeën |
Codename Future en Nieuws in de klas lanceren lespakket 'Informatievaardigheden' Bekijk dit lesidee Lestip: Volg de Europese verkiezingen in het nieuws Bekijk dit lesidee Verstandig omgaan met geld: Ik en geld 2014-2015 Bekijk dit lesidee |
Volgende nieuwsbrief |
Onze volgende nieuwsbrief verschijnt op dinsdag 27 mei 2014. Het onderwijsnieuws kunt u dagelijks volgen via de website. |