Docentenplein nieuwsbrief 9 februari 2016 |
In deze nieuwsbrief |
Het laatste onderwijsnieuws Gratis digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten Eindadvies Ons Onderwijs2032 en Breingeheimen De laatste onderwijsvacatures De laatste lesideeën Volgende nieuwsbrief |
Het laatste onderwijsnieuws |
Scholen aan de slag met versneld vwo Lees dit artikel Dekker wil aantal thuiszitters sneller terugdringen Lees dit artikel Scholieren debatteren tijdens NK-finale over bombarderen ISIS Lees dit artikel Minister Ploumen geeft prijs aan beste debater MBO Debattoernooi Lees dit artikel Meer ruimte voor nieuwe scholen Lees dit artikel |
Gratis digitale les: Free2choose – discussie-programma over botsende grondrechten |
Mogen neo-nazi's demonstreren voor een synagoge? Mag een ambtenaar zijn geweten volgen en weigeren homo's te trouwen? Mag een politieagent tijdens zijn werk een tulband dragen? Met de nieuwe digitale les Free2choose van de Anne Frank Stichting kunnen leerlingen van het voortgezet onderwijs en het mbo discussiëren over botsende grond- en mensenrechten en de grenzen van vrijheid. Korte filmclips in de digitale les zijn het startpunt van een discussie tussen leerlingen. Om de stemverhouding te peilen, kan de docent de stemmen handmatig invoeren of alle leerlingen via hun smartphone laten stemmen. Er zijn vijf filmclips met verdiepingsopdrachten over grond- en mensenrechten. In de bondige docentenhandleiding staan tips voor verschillende discussievormen en achtergrondinformatie bij de filmclips. Het materiaal bekijken kan hier. |
Eindadvies Ons Onderwijs2032 en Breingeheimen |
Eindadvies Ons Onderwijs2032 Welke kennis en vaardigheden hebben leerlingen die nu voor het eerst naar school gaan nodig om in 2032 goed aan hun volwassen en werkende leven te beginnen? Als antwoord op die vraag heeft het Platform Onderwijs2032 een visie geformuleerd op toekomstgericht onderwijs. Het eindadvies van het Platform is op 23 januari jl. gepresenteerd. Wat betekent dit advies voor u? Kerncurriculum Het Platform pleit ervoor om een vaste basis van kennis en vaardigheden verplicht te stellen die zich beperkt tot datgene wat alle leerlingen tenminste nodig hebben voor vervolgonderwijs en om in de maatschappij te kunnen functioneren. Verplichte onderdelen zijn Nederlands, Engels, rekenvaardigheid (inclusief wiskunde), digitale geletterdheid en burgerschap. Meer vrijheid voor scholen om hun onderwijs in te richten Naast het kerncurriculum adviseert het Platform om scholen meer vrijheid te geven bij het kiezen voor de verdieping en verbreding die bij hun visie past. Vaardig, waardig en aardig Hoofddoelen van het onderwijs zijn kennisontwikkeling, maatschappelijke vorming en persoonsontwikkeling. Met een beter evenwicht tussen deze doelen kunnen scholen leerlingen begeleiden tot zelfstandige volwassenen die vaardig, waardig en aardig zijn voor zichzelf en hun omgeving. Toekomstgericht onderwijs Het Platform adviseert maatschappelijke thema's en de ontwikkeling en de vragen van leerlingen als leidraad voor het onderwijs te nemen. Vakken zijn niet langer het uitgangspunt. Het onderwijs biedt daarom een vaste kern van essentiële kennis over drie 'vlakken': natuur & technologie, mens & maatschappij en taal & cultuur. Door leerstof over de grenzen van vakken heen aan te bieden ontstaat er een samenhangend onderwijsaanbod waarin verschillende disciplines voor leerlingen logisch bij elkaar komen. Belangrijke vakoverstijgende vaardigheden zijn: 1. leervaardigheden 2. creëren 3. kritisch denken 4. probleemoplossend vermogen 5. samenwerken De lesmethoden studie- en sociale vaardigheden van Breingeheimen kunnen u ondersteunen om uw onderwijs toekomstgericht in te vullen! Hulp nodig bij de implementatie van Breingeheimen? Ondersteuning nodig bij de invoering van Breingeheimen of problemen oplossen? Sinds enige tijd werkt Pim Boswijk bij Breingeheimen. Hij kan u helpen bij het invoeren van onze lesmethodes en het oplossen van problemen. Laat het ons weten als u een bezoek van hem op prijs stelt! |
De laatste onderwijsvacatures |
1. Adjunct-directeur VWO voor het Merletcollege in Cuijk Bekijk deze vacature 2. Personeelsfunctionaris voor Het Stedelijk Zutphen Bekijk deze vacature 3. Groepsleerkracht 1-2 voor de Almeerse Scholen Groep in Almere Bekijk deze vacature 4. Docent koken voor het Rudolf Steiner College in Rotterdam Bekijk deze vacature 5. Docent informatica 1e graads voor het Carmelcollege in Emmen Bekijk deze vacature Meer vacatures vindt u op de vacaturesectie van Docentenplein. Automatisch op de hoogte blijven van de laatste onderwijsvacatures? Schrijf u gratis in op www.meesterbaan.nl |
De laatste lesideeën |
Zelf eenvoudig een film maken Bekijk dit lesidee Digitale les documentaire maken Bekijk dit lesidee Lespakket: Slimmer dan je denkt! Bekijk dit lesidee |
Volgende nieuwsbrief |
Onze volgende nieuwsbrief verschijnt op dinsdag 15 maart 2016. Het onderwijsnieuws kunt u dagelijks volgen via de website. |