8 april 2013. De Nederlandse kunst-en cultuursector gaat scholen in het primair onderwijs helpen met de kunstzinnige organisatie van de Koningsspelen en andere activiteiten rondom de troonswisseling. De speciaal voor de gelegenheid in het leven geroepen organisatie Wij ‘Treden op!’ zorgt ervoor dat leerlingen die dagen samen onder meer muziek kunnen maken, kunnen dansen, zingen, tekenen en fotograferen.
De organisatie hoopt zo dat kinderen van alle scholen op dag van de Koningsspelen en en die van de troonswisseling hetzelfde lied en dezelfde dans leren en hun kunsten bijvoorbeeld op pleinen en vrijmarkten laten horen en zien. De PO-Raad ondersteunt dit initiatief van harte.
Wij treden op! is een initiatief van onder andere Kunstconnectie, Kunstbende, het Cultureel Jongeren Paspoort, het Landelijk Kennisinstituut Cultuureducatie en Amateurkunst en het Fonds Cultuurparticipatie. De organisatie biedt scholen een aantal handvatten waarmee zij 26 en 30 april op een kunstzinnige manier kunnen invullen. Zo hebben de Zangmakers speciaal voor de troonswisseling een lied gemaakt dat door leerlingen kan worden ingestudeerd. Het Leerorkest heeft daarbij voor een aantal instrumenten muziek geschreven. Choreograaf Vincent Vianen, onder meer bekend van So You Think You Can Dance, zorgt voor een choreografie.
Beschikbare materialen
Concreet kunnen scholen vanaf uiterlijk 17 april op de websites van de deelnemende partijen de volgende materialen vinden:
Videoclip van De Koning is een DJ met tekst;
Dansinstructie videoclip met choreografie van Vincent Vianen;
Bladmuziek op 3 niveaus;
Liedtekst;
Sjabloon en instructievideo voor het maken van een speciale Wij Treden Op! corsage;
Kinderen die niet actief mee dansen, meezingen of mee musiceren worden uitgenodigd om verslag te leggen van de Koningsspelen en hun tekening, foto, of schilderij te uploaden op de nog op te zetten facebookpagina. De beste inzending per provincie wordt geplaatst in een van de publicaties van onze mediapartner(s).
Om het werk voor scholen zelf tot een minimum te beperken, hebben centra voor kunsteducatie en verenigingen voor amateurkunst begeleiding aangeboden. Zij stellen bijvoorbeeld ruimtes beschikbaar en hun docenten. Schoolbesturen, schoolleiders en docenten kunnen deze instellingen benaderen voor dergelijke hulp.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst