Bijna iedereen heeft wel een smartphone. Het is natuurlijk ideaal om altijd bereikbaar te zijn. We zijn tegenwoordig echter allemaal zó bereikbaar, dat er een ontwikkeling plaatsvindt die toch wel zorgelijk is. Steeds meer mensen hebben last van een telefoonverslaving. Deze verslaving heet nomofobie. Wat zijn nu eigenlijk de symptomen van telefoonverslaving en hoe kun je het beste omgaan met leerlingen die aan hun telefoon vastgeplakt lijken te zitten?
Signalen
Waarschijnlijk herken je een of meerdere symptomen in je omgeving. Zodra het kan, grijpt een scholier(e) naar zijn of haar smartphone. Ze kijken continue op hun telefoon om te checken of er al nieuwe meldingen binnen zijn of wat het laatste nieuws is van hun favoriete lifestyle blog. Veel scholieren worden ongeduldig en rusteloos als ze hun telefoon niet in de buurt hebben. Een belangrijk symptoom van een smartphoneverslaving is dat een verslaafde meer bezig is met de telefoon dan met de mensen om zich heen. Raken ze in paniek als ze hun telefoon niet binnen handbereik hebben en zijn schoolprestaties aan het verslechteren? Dat zijn serieuze signalen dat ze niet zonder een smartphone kunnen en bestaat de kans dat ze aan nomofobie lijden.
De volgende tips kunnen het mogelijk makkelijker maken om het gebruik van de smartphone van een scholier(e) te beperken:
• Maak van je klas een smartphonevrije zone.
• Laat ze pushberichten uitzetten. Zo krijgen ze geen berichtjes als ze een nieuw mailtje of Whatsapp bericht ontvangen en worden ze ook minder snel afgeleid.
• Zorg voor de juiste afleiding.
• Optioneel kunnen ze een screen time tracker installeren om hun gemiddelde gebruik te meten.
Het wel of niet gebruiken van een smartphone in de klas heeft voor- en nadelen, zoals we in een eerder artikel hebben uitgelegd. Het onderwerp telefoongebruik in de klas bespreekbaar maken is zeker de moeite waard zodat er bewustwording komt wat voor gevolgen dit kan hebben op hun schoolprestaties, maar ook hoe het op een juiste manier inzetten wel kan bijdragen aan hun cijfers, concentratievermogen en effectiviteit.
Smartphone is een verlengstuk
Veel kinderen voelen een afhankelijkheid ten opzichte van hun mobiele telefoon. Dat betekent niet dat ze daar allemaal onder lijden en er een oplossing voor gezocht moet worden. Een smartphone is een verlengstuk geworden en wordt daarom ook gekoesterd. Smartphones worden goed beschermd met bijvoorbeeld een iPhone 11 Pro Max hoesje of dure verzekeringen. Kinderen geven veel geld uit voor hun bereikbaarheid en toegang tot de sociale media: een dure aanschaf en maandelijkse tariefkosten.
Bewustwording
Ga voor jezelf na of het telefoongebruik bij scholieren écht als een probleem gezien wordt. Hebben ze er last van? Of hindert het hun dagelijks leven? Om hier een beter beeld van te krijgen, kunnen ze het telefoongebruik monitoren met een app. Probeer de zogenaamde screen time trackers zoals Moment, Forest en BreakFree en maak scholieren bewust van hoe vaak en hoe lang ze elke dag apps gebruiken.
Wie wat wil doen aan de nomofobie, kan daarvoor behandeld worden. De aangewezen behandeling bestaat uit cognitieve gedragstherapie en/of medicatie.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst