Vanaf vandaag krijgen leerlingen uit groep 8 te maken met een nieuwe vorm van toetsing: de doorstroomtoets. Deze toets vervangt de traditionele eindtoets en is een belangrijke mijlpaal op weg naar het voortgezet onderwijs. De uitslag van de doorstroomtoets bepaalt namelijk definitief het niveau van leerlingen. Maar wat zijn de verschillen en waarom gaan we nu aan de slag met de doorstroomtoets en stoppen we met de eindtoets?
Verschillen met de eindtoets
De belangrijkste verandering is de timing en de functie van de toets. De doorstroomtoets wordt eerder in het schooljaar afgenomen dan de eindtoets, waardoor het resultaat meegenomen kan worden in het schooladvies voor het voortgezet onderwijs. Dit zorgt ervoor dat leerlingen zich tegelijkertijd en met een definitief toetsadvies kunnen aanmelden bij middelbare scholen. Eerder was het zo dat het advies na aanmelding bij een middelbare school nog kon veranderen.
Scholen hebben nu de keuze uit een landelijk aanbod van drie verschillende doorstroomtoetsen, waarbij het College voor Toetsen en Examens (CvTE) de kwaliteit van alle toetsen bewaakt. Dit zorgt ervoor dat het voor het resultaat van een leerling niet uitmaakt welke doorstroomtoets wordt gemaakt, dankzij een landelijke normering.
Inhoud van de doorstroomtoets
De doorstroomtoets richt zich op de verplichte vaardigheden Nederlandse taal en rekenen. Er zijn verschillende versies van de toets beschikbaar, waaronder digitale en adaptieve varianten die zich aanpassen aan het niveau van de leerling. Dit zorgt voor een op maat gemaakte toetservaring die de werkelijke vaardigheden van een leerling kan meten.
De overstap naar de doorstroomtoets is gemaakt met het oog op meer kansengelijkheid in het onderwijs. Door de toets eerder in het schooljaar af te nemen, wordt het schooladvies gebaseerd op de meest actuele stand van zaken wat betreft de vaardigheden van de leerling. Als een leerling de toets beter maakt dan verwacht, is de school verplicht om het schooladvies bij te stellen. Dit zorgt ervoor dat alle leerlingen, ongeacht hun achtergrond of de kwaliteit van hun basisschool, gelijke kansen krijgen om toegelaten te worden tot het voortgezet onderwijs dat het beste bij hun capaciteiten past.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst