Docenten staan altijd voor talloze uitdagingen. Een van die hindernissen is zeker de mindset van de studenten. Vooral bij het middelbaar onderwijs, zullen de studenten geen zin hebben om nieuwe informatie te absorberen. Wellicht kan het implementeren van de groei mindset een verschil maken.
Wat is een groei mindset?
Een theorie van intelligentie stelt dat mensen kunnen worden ingedeeld op basis van hun impliciete overtuigingen over hun capaciteiten. Mensen met een vaste mindset geloven dat vaardigheden aangeboren zijn, terwijl mensen met een groei mindset geloven dat ze vaardigheden kunnen verkrijgen door inspanning en studie.
Carol Dweck, een psycholoog, ontwikkelde de theorie van de vaste versus groei mindset. Haar baanbrekende onderzoek en het boek uit 2006, "Mindset: The New Psychology of Success," populariseerden het concept van vaste en groei mindsets.
Voordelen van een groei mindset in het klaslokaal
Dwecks vroege onderzoek toonde meerdere potentiële voordelen aan van het aanmoedigen van een groei mindset in het onderwijs. Een van haar studies toonde aan dat studenten die werden geprezen voor hun inspanningen in plaats van hun intelligentie, eerder geneigd waren om moeilijkere uitdagingen aan te gaan.
Een andere studie toonde de invloed aan van eenvoudige mindset-interventies. Haar onderzoek liet zien dat studenten die werden onderwezen over het ontwikkelen van intelligentie het beter deden op school en meer motivatie vertoonden in de klas.
De groei mindset is wijdverbreid omarmd binnen en buiten het onderwijs. (Groeimindset is bijvoorbeeld een populair onderwerp in het bedrijfsleven.) Toch is het concept niet zonder critici. Skeptici merken op dat weinig onderzoekers in staat zijn geweest om de resultaten van Dweck te repliceren en veel van het bevestigende onderzoek is uitgevoerd door Dweck en haar collega's. Toch blijft het onderzoek naar mindsets zich ontwikkelen en stapelt het bewijs van de voordelen van een groei mindset in het onderwijs zich op.
Hoe kun je een groei mindset in het klaslokaal bevorderen
Leren hoe je een groei mindset bij studenten kunt veranderen, vereist tijd en oefening. De benadering vereist consistente instructie die het idee versterkt dat studenten hun bekwaamheid kunnen verbeteren. Op het meest basale niveau omvatten mindset-technieken het verplaatsen van de nadruk van resultaten naar inspanningen en processen. In plaats van een prestatie te prijzen, prijst de instructeur de inspanningen en leermomenten die hebben geleid tot het positieve resultaat.
Enkele voorbeelden van hoe instructie en taal kunnen worden aangepast om een groei mindset te bevorderen, illustreren hoe docenten de perceptie van het leerproces door studenten kunnen veranderen:
Vaste mindset uitspraak: "Het is oké als je moeite hebt. Misschien is algebra niet een van je sterke punten."
Groei mindset-uitspraak: "Wanneer je leert hoe je een nieuw soort probleem kunt oplossen, ontwikkelt zich je wiskunde-brein."
Vaste mindset-uitspraak: "Geweldige inspanning. Je hebt zo hard geprobeerd als je kon."
Groei mindset-uitspraak: "Het doel is niet om het meteen goed te krijgen. Het doel is om je begrip stap voor stap te verbeteren. Wat kun je nu proberen?"
Vaste mindset-uitspraak: "Maak je geen zorgen, je zult het begrijpen als je blijft proberen."
Groei mindset-uitspraak: "Het gevoel dat je ervaart van algebra die moeilijk is, is het gevoel van je brein dat zich ontwikkelt."
Een benadering van een groei mindset vereist nog steeds optimale prestaties van een student; alleen inspanningen belonen is niet effectief en kan zelfs schadelijk zijn als de inspanningen van de student uiteindelijk vruchteloos zijn.
Onderdeel van instructie in een groei mindset is studenten leren om hulp te vragen en alle middelen te gebruiken die hen kunnen helpen. Net zoals studenten verantwoordelijk blijven voor het leren van de stof, zijn docenten verantwoordelijk voor het geven van de tools die ze nodig hebben om te leren.
Er zijn bij dit artikel nog geen reacties geplaatst